Hvordan kan jeg like kroppen min? 20 tips!

Svrt mange i verden, og spesielt kvinner, har et anstrengt forhold til sin egen kropp. Hvis man i tillegg har hatt (eller fremdeles har) en spiseforstyrrelse, kan man kanskje multiplisere det gjennomsnittlige nivet av kroppshat med 100. Det er selvflgelig ikke s rart synes kroppen virker fremmed p vekt X hvis man over lang tid har vent seg til ha vekt Y, og denne fremmedgjringen kan fort bli et daglig fengsel. Man tr ikke g ut og vise frem kroppen, det ''finnes'' ingen klr som ser bra ut p, man ''er mislykket'', etc.

Jeg har vrt der, tro meg. I noen uker gikk jeg gjennom en ganske vond periode hvor jeg syntes kroppen min minte mest om helvete, og hadde vanskelig for tro at det noen gang skulle g over. Har skrevet om det HER, og skrev om da det begynte g over HER. Heldigvis fortsatte jeg recovery til tross for de vonde flelsene, og det er jeg sjeleglad for.

N er det ikke snn at kroppshat bare forsvinner av seg selv, til tross for at mesteparten nok forsvinner i takt med reernring og vektkning (i de tilfellene det gjelder). Dersom man ikke jobber aktivt for utfordre kroppshatet, er det minimal sjanse for unnslippe. Du m ta roret og styre livet dit du vil.
Det er selvflgelig lettere sagt enn gjort, s n skal jeg dele de tipsene som har hjulpet meg mest. Og sjekk ut linkene, de er kjempeviktige, no kidding!

MERK: Hvis noen punkter ser for vanskelige ut akkurat n, hopp over dem og begynn med noen andre. Fokuser p det du tror du kan f til. Jeg anbefaler prve ut alle punktene fr eller senere, men ingen tvang!


(Bildet er HERFRA, anbefaler lese dette ogs!)

1) HOLD UT. Kanskje er kropphat bare en periode du m igjennom for kunne komme videre. Jeg tror det var ndvendig for meg, for hvis jeg ikke hadde kjent p hvor grusomt kroppshat kan vre, ville jeg nok aldri skjnt hvor viktig det var for meg jobbe imot det. Jeg mtte skaffe meg konkrete eksempler p hva som var vanskelig for meg, for kunne finne verkty til disse situasjonene. Jeg trengte et tydelig utgangspunkt (bunnen) g bort fra. Denne fasen kan for eksempel sammenlignes med kjrlighetssorg. Du srger, og du m igjennom det for komme videre. Og det gr over med tiden.

2) FORST ''THE BASICS''om kropp, vekt, anatomi, energiomsetning osv. Finn sikre kilder (kjemi- og fysikkbker, gjerne 'For Dummies' hvis du ikke kjenner fagsprket fra fr) og les det du trenger lre mer om. Lr om hvordan kroppen bruker de ulike makronringsstoffene (fett, proteiner, karbohydrater og alkohol). Lr om set point weight. Lr om de ulike rollene de ulike organene i kroppen din har, og hvordan de samspiller med hverandre. Lr om nervesystemet (og myelin), lr om hvor viktig fettmassen er for nervesignaler og hormonbalanse, lr om leptin og ghrelin, lr om basic metabolic rate (hvileforbrenning), lr om hvor mye energi (kalorier) kroppen bruker p de minste ting (vi bruker energi bare p sitte i godstolen og lese!). Lr om hva kalorier faktisk er (HER er en brilliant forklaring). Vr nysgjerrig, og prv finne ut om det du kan om kropp, vekt, anatomi, energiomsetning osv faktisk stemmer i virkeligheten.
Hvis det er noe du lurer p som det er vanskelig forst, er det lov sprre andre. Du kan sprre meg (selv om jeg neppe vet alt du lurer p), en fysiker, en forsker, en ernringsfysiolog, en lege, noen andre du stoler p.

3) BRUK VITENSKAPENtil forst at det ikke er noe galt med kroppen din, forst at din kropp fungerer p nyaktig samme mte som alle andre kropper, og til forst at kroppen til enhver tid bare gjr det den m for overleve og ha god helse. (Kill it with science!)





4) FORST at den kunnskapen du n har skaffet deg, er virkeligheten. Forst at det innebrer at du ikke kan g tilbake til tro p lgnene media (og andre) sprer blant oss. Du kan ikke lenger tenke at vi kan slanke oss og forvente bedre helse. Du kan ikke lenger tenke at slanking, restriksjon, overtrening eller lignende er et valg for deg. Du vet bedre n, og det m du bruke til din fordel. N som du vet hvordan ting faktisk henger sammen, hvorfor skal du bruke kapasiteten din p fokusere noe du vil ha, men ikke kan f? Hvorfor ikke gjre det beste ut av det i stedet?
DROPP HYSTERIET og fokuser i stedet p at det er DU som sitter med de beste kortene p hnda. Dersom du anvender den nye kunnskapen, kommer du til f et lengre og lykkeligere liv enn dem som sitter fast i lgner og nsketenkning.

5) VIS MEDFLELSE OG TAKKNEMLIGHET for kroppen din som vil deg s inderlig godt.

6) BEHANDLE DEG SELV SOM DU BEHANDLER DINE VENNER.(Jeg fr ikke understreket viktigheten av dette ofte nok!) Ville du sagt eller tenkt noe av det flgende om dine venner?
Du er stygg. Du har for sm pupper. Alt jeg ser er kvisene dine. Lrene dine disser nr du gr. Du m bli mindre, ta mindre plass. Du er ikke bra nok som du er. Ja, du m faktisk forandre ALT DU ER for at du skal kunne bli bra nok for meg.
Ikke? Hvorfor ikke? Dette hres ut som ting en psykopat ville ha sagt, sier du? S hvorfor behandler du deg selv snn da? Kan det ikke tenkes at du ER mer enn god nok som du er? Kan det ikke kanskje tenkes at vennene dine ser helt andre ting ved deg enn dette, for eksempel hvor vakker du er nr du smiler, hvor herlig det er snakke med deg, hvor mye de kan stole p deg, hvordan de gleder seg til treffe deg?
Kan du prve gjre disse tingene mot deg selv? Kan du sette av tid til en date med deg selv, og glede deg til det? (Prv, det er herlig!)
Husk at vennene dine ikke aktivt leter etter feil ved deg. Det trenger ikke du gjre heller. Du kan bruke tiden din p lete etter ting du liker ved deg selv. Nei, det gjr deg ikke egoistisk, det er faktisk helt ok like den man er. Du liker best vre sammen med folk som utstrler selvtillit, ikke sant?


HUG YOURSELF

7) SNU tankene dine.Nei, du trenger ikke gjre negative tanker om til tanker som er s sukkerspinn-enhjrning-ballerinaskjrt-positive at du ikke tror p dem. Det du derimot trenger gjre er snu automatiske negative tanker om til logiske tanker. Vr din egen advokat. Hvis en automatisk negativ tanke dukker opp, forsk tenke ut alle logiske argumenter som kan gjelde i situasjonen, og bruk disse argumentene til finne ut om den automatiske negative tanken egentlig har noen rot i virkeligheten.
Dette er ikke enkelt i begynnelsen, men jo mer du ver, desto lettere blir det. Etter hvert legger du ganske raskt merke til det nr en automatisk negativ tanke dukker opp.
(Et eksempel p dette er at en du kjenner gr forbi deg uten hilse. En automatisk negativ tanke vil da kunne vre ''han hater meg'', som kan balle p seg og bli til ''ingen liker meg''. Nr du krever en logisk forklaring vil du komme frem til noe la ''han s meg ikke'', ''kanskje han hadde det veldig travelt'', ''jeg hilste jo ikke, jeg heller''.)

8) JOBB med selvtillit og selvbilde, ikke kroppen. Lose hate, not weight.

9) KJRTEGN kroppen din. Kjrtegn magen, lrene, hva som helst. Gjr det i dagslys mens du ser p, og gjr det i mrket eller med ynene lukket. KJENN, ikke bedm. Gi deg selv tillatelse til kjenne at det er godt ta i kroppen, det er varmt og mykt og behagelig og trygt, og det minner om kjenne p mammas kropp da du var liten. Kjrtegn kroppen din som noe hellig, noe kongelig, eller et dyr du er glad i.

10) SE hvordan kropper faktisk ser ut. Flg diskrt med i svmmehallen, p treningsstudioet, p stranden, i byen p varme dager. Se bildene p The Nu Project. Skap rom for din kropp innenfor disse rammene.

11) HUSK at media stort sett kun viser frem en promille av kvinnekroppen: Den hye, tynne, hvite, europeiske, photoshoppede kvinnen under 30 r.


Typisk...

12) HUSK at du er i stand til mye mer enn vre attraktiv. Husk at kroppen din er et instrument, ikke et kunstprosjekt. Tenk p at verden over teller kvinner kalorier og sulter seg selv, i stedet for faktisk vre noen og jobbe for gjre en forskjell i verden. Det vre overopptatt av utseendet fratar oss engasjement og empati og gjr oss rett og slett selvopptatte.

13) LESbloggen FYOURED (Fuck Your Eating Disorder). Kate skriver blant annet flgende setning: My body has never read the BMI chart. Les artiklene hos A Second Bite, Amalie Likes Colours, Because Recovery Is Worth It,Nourishing Everyday, The Fat Nutritionist, og sist, men ikke minst Your Eatopia. Hvis du nsker anbefalinger p spesifikke artikler eller blogginnlegg er det bare gi et lite pip!

14) LESartiklene til Beauty Redefined. Dette handler ikke primrt om mat, vekt og spiseforstyrrelser, men rett og slett hvordan man kan elske kroppen sin som den er. Deres motto er: Recognize, reject, redefine.

15) FORST hvordan kropp, selvtillit, kosmetikk, slankeprodukter og lignende har blitt en industri. Forst rekkevidden av hvor mange som tjener penger p kvinner med kroppshat, og forst rekkevidden av hvor skkrike de som regel blir. Tenk over alle problemene med fitspo-plakater. Forst hvor mye penger Quest Nutrition, for nevne n aktr, tjener p spiseforstyrrelser. Hva gjr det med deg? KJENN ETTER. Blir du sint? Bra! Vil du la vre sttte denne industrien? Bra! Vil du jobbe for skape en bedre verden? Fantastisk! (Nei, jeg sier ikke at du aldri fr lov til kjpe maskara igjen, det er selvflgelig greit; men jeg sier at du br slutte bruke maskara for vge g p butikken, og vge vise frem ansiktet ditt offentlig uten sminke uten problemer.)


Sminkefri = stygg

16) FOKUSER mindre p kroppen! Gjr andre ting! Her kan du ogs legge til gjreml som unng speil (s ofte som mulig), ha en media-faste, kun fantasien setter grenser. Fokuser p hva kroppen din kan gjre, og ikke hvordan den ser ut.

17) LEV utover, ikke innover. Svrt mange med kroppsmisnye ''lever innover'': De forsker se seg selv utenfra nr de for eksempel gr bortover gaten, og retter oppmerksomheten mot eget utseende, hr og klr, ganglag, ansiktsuttrykk, osv. P denne mten er det nesten umulig f med seg hva man gjr eller hvordan det ser ut der man er. Man oppdager ikke sola i trrne, den ste hunden, og man fr aldri deltatt skikkelig i en samtale. Beauty Redefined kaller dette Self-Objectification.

18) SAMMENLIGN kvinners situasjon med menns situasjon. Blir menn daglig bombardert med at det er utseendet som betyr noe? Med svrt f unntak (sammenlignet med for kvinner), nei. Der kvinner fr se reklameannonser for kosmetikk, Mystisk Slanke Frukt, klr, sko og vesker p Facebook; der fr menn se reklameannonser for bil, forretning, kaffe og lignende. Hva gjr dette med deg? Hva mener du om at det er slik? Er det galt at kvinner skal f leve p samme mte? Har kvinner plikt til vre attraktiv, moteinteressert, veltrent og sexy? I s fall, plikt for hvem? Og hvorfor?
Ikke minst; hvorfor blir menn gjennom reklame oppmuntret til leve utover, mens kvinner oppmuntres til leve innover?

19) SNAKK om det. Det hres kanskje cheesy og undvendig ut hvis du ikke er vant til snakke om det som er vanskelig; men serist, hvis du ikke har lrt snakke om det enn er det p hy tid n. For det er ikke bare en klisj at det hjelper dele vanskelige ting med noen, det gjr faktisk byrden lettere bre. Dessuten: Hvem er det du har de aller nrmeste vennskapsforholdene med? Er det de som forteller deg hvordan de har det og som kommer til deg for f sttte? Eller er det de som bare snakker med deg om overfladiske ting? Dette gjelder ogs motsatt vei. Dype samtaler gir som regel dype vennskap.

20) OG NR motet likevel svikter, husk punkt nummer 1. Husk at det er ok ikke fle seg ok hele tiden. Ingen har fantastisk selvtillit absolutt hele tiden. Og ikke glem minne deg selv p hvorfor du vil like kroppen din bedre. Keep your eyes on the prize!



Den gullfisken blir din fr du aner det.


#kropp #selvtillit #aksept #kjrlighet #egenkjrlighet #love #selflove #body #bodylove #selvbilde #teknikker #rd #tips #media #idealkropp #spiseforstyrrelse #spiseforstyrrelser #anoreksi #bulimi #ortoreksi #ednos #BED #psykisk #mental #helse #lykke #glede

25 kommentarer

23.01.2015 kl.15:46

s bra tips! du burde vre p topplista!!!

Kan du mye om bsj? Sjekk ut bloggen vr! Nyttig informasjon for alle og enhver! vi syns det er dumt avfring er tabu! hjelp oss i kampen om dele informasjon

Susanne Linn

23.01.2015 kl.19:02

Tusen takk :) Dette var akkurat det jeg trengte n!

Kristin

24.01.2015 kl.08:32

Tusen takk - s klokt, viktig og riktig...

cathrineantonsen

25.01.2015 kl.13:30

Kjempe mange bra tips! De skal brukes ( : Takk!

Maja

25.01.2015 kl.19:30

Dette innlegget skulle jeg hatt p veggen. Speilet. Overalt..

Du skriver s godt. Og du fr meg til tenke annerledes. Om enn bare for noen minutter, alt monner der jeg er n :/

sjokoladeilomma

26.01.2015 kl.16:26

Anonym: Takk :)

sjokoladeilomma

26.01.2015 kl.16:27

Susanne Linn: <3

sjokoladeilomma

26.01.2015 kl.16:27

Kristin: Takk <3

sjokoladeilomma

26.01.2015 kl.16:28

cathrineantonsen: Glad du likte dem :D

sjokoladeilomma

26.01.2015 kl.16:40

Maja: Glad I deg <3

Maja

27.01.2015 kl.10:38

h, er du virkelig? Jeg som bare syter.

<3 <3 <3

Det varmer.

sjokoladeilomma

27.01.2015 kl.10:45

Maja: Syter? Hvor har du det fra? Jeg oppfatter det som at du deler hvordan du har det, og ber om hjelp til takle det iblant... Og det tenker jeg mer p som vennskap og dialog enn noe annet. Hper vi fr til mtes en gang :)

Maja

27.01.2015 kl.20:26

<3

taklehverdagen

04.02.2015 kl.21:40

Hei! Tar kontakt med deg p grunn av bloggen din. Vi syntes at du har en veldig fin blogg, og ble egentlig veldig nyskjerrige p din historie. Hadde det vrt mulig om du kunne ha skrevet et innlegg om litt av din tffeste historie, snn at vi kan poste det p bloggen vr? Vi legger selvflgelig link til bloggen din hvis du nsker det! Eller om du vil vre helt anonym. Vi er liksom opptatt av at ungdommer i dag har lov til ha det tft i hverdagen

Mail: taklehverdagen@hotmail.com

Hilsen Mina og Stine

sjokoladeilomma

16.02.2015 kl.12:22

taklehverdagen: Hei! Beklager sent svar! Sender dere en e-post :)

Nora

27.02.2015 kl.11:52

Jeg vil gi veldig mye av ren av min recovery prosess til deg. Tusen takk <33

02.03.2015 kl.09:58

Er det dumt/fare for g opp i vekt om man spiser f.eks. bolle/kake/sjokolade hver dag? Har gjort det i en uke n og det fles vondt. Har spist to boller i dag + 1 kakestykke ved siden av maten. Er det farlig?

sjokoladeilomma

09.03.2015 kl.12:24

Nora: Wow, tusen takk - men du m ikke glemme at det er du selv som har gjort jobben <3

sjokoladeilomma

09.03.2015 kl.12:34

Anonym: Nei, det er ikke noe skummelt over det. Generelt er det snn for friske mennesker at man ikke spiser mer enn man trenger, kroppen regulerer dette selv. Tar meg selv som eksempel: Hvis jeg i dag spiser tre kakestykker p toppen av det jeg trenger (det jeg trenger = mengdene jeg er sulten p, og matvarene jeg craver), vil kroppen helt naturlig nske seg litt mindre mat, eller litt mer aktivitet, i morgen. Det motsatte skjer ogs: Hvis jeg dropper lunsj i dag, eller hvis jeg er mer aktiv enn vanlig uten ke matinntaket, blir jeg mer sulten (eller mindre aktiv) i morgen. Med andre ord jevner det seg ut helt uten at vi trenger engang prve.
Jeg merker ogs n som jeg er frisk, at kroppen min (helt av seg selv) forteller meg hva slags mat den har behov for. Jeg trenger ikke ''passe p'' hva jeg spiser. Jeg har ikke lyst p fastfood og godteri hver dag, det kan g et par uker imellom hver gang jeg fr LYST p det. Akkurat n, for eksempel, kjenner jeg at i dag vil jeg ha vegetarmiddag med grnnsaker, bulgur og hvit saus. I forigrs kunne jeg ikke tenke meg noe mer fristende enn frossenpizza.
Men ettersom du spr, antar jeg at du har en spiseforstyrrelse og er i recovery? I s fall er det faktisk viktig at du utfordrer deg selv og spiser matvarer du er redd for. Det finnes heller ikke ''for mye mat'' i recovery. I recovery spiste jeg fastfood og/eller godteri nesten daglig, og det gikk over av seg selv da jeg ble godt ernrt igjen. Det var en grunn til at jeg hadde slike cravings; kroppen min ville ha masse energi, fort! Vet ikke om jeg fikk svart p det du lurte p?

Mina

30.03.2015 kl.09:53

Hei. nsker bare fortelle deg at jeg setter s uendelig stor pris p bloggen din. Prver bli frisk av spiseforstyrrelser selv, og leser innleggene dine om og om igjen. Hres litt fanatisk ut kanskje, men kjente jeg mtte fortelle deg det. Tusen takk!

02.04.2015 kl.11:37

Hei! Synes du har en fin og informativ blogg! Jeg er tidligere anorektiker men har vrt "frisk" i 6 r n. Veier 52 kg og er 165 hy. Problemet er at jeg fler at jeg ikke er syk lenger, men at jeg heller ikke er frisk. Jeg jogger ca 1 time hver dag (regner med dette er tvang) og spiser for det meste knekkebrd til alle mltider. Varm mat unngr jeg som regel, men spiser mye ntter for f tilstrekkelig med kcal. Hvor frisk kan man forvente bli? Er dette noe jeg br akseptere og heller fokusere p at jeg takler hverdagen rimelig greit? Har hrt at mange aldri blir helt friske fra en spiseforstyrrelse.

sjokoladeilomma

10.04.2015 kl.09:10

Mina: Hei! Dette varmer mitt hjerte hre, spesielt det at du prver bli frisk. Recovery er p noen omrder vanskeligere enn man trodde, p andre mter er det lettere enn man trodde. Heier p deg <3

sjokoladeilomma

10.04.2015 kl.09:36

Anonym: Hei, og tusen takk! :)
Selv om det bare er du selv som kan si noe om hvorvidt du er frisk eller syk, synes jeg ikke det er rart at du ikke opplever deg som frisk (ut fra det du skriver). Det virker som du har noen tvangspregede, ufriske vaner hengende igjen, og slik jeg leser det, plager det deg. Selvflgelig er det ogs slik at et ensidig kosthold ikke er bra. Det er ekstremt lett f ernringsmessige mangler p den mten, og det har mange ulemper. Ikke bare helsa, i tillegg frer under-/feilernring som regel til ekstremsult, ''overspising'', hyt/lavt blodsukker, alts mye som kan pvirke appetitten (alts ikke srlig attraktivt for en med spiseproblemer i utgangspunktet). Hva angr en times jogging hver dag: Her vil jeg gjerne minne om at det ikke ndvendigvis er riktig assosiere mest mulig trening med god helse. Toppidrettsutvere, for eksempel Marit Bjrgen, er ikke toppidrettsutver for helsas skyld, men for karrierens skyld. Mange kvinnelige toppidrettsutvere lever under s strenge trenings- og spiseregimer at de mister menstruasjon, utvikler benskjrhet, blir sterile, fr hjerterytmeforstyrrelser, etc. Og det er en pris de (noen av dem) er villige til betale for kunne leve ut lidenskapen sin.
For sikkerhets skyld; jeg kan ikke ''gi noen grnt kort'' og si at de veier nok selv om de er normalvektige ift BMI-skalaen. Jeg fler meg forpliktet til trekke fram at: Det KAN hende du befinner deg p din optimale vekt, men sjansene er likevel mye strre for at du trenger veie mer (BMI 21-25). Kun 4% av befolkningen har naturlig BMI 18,5-20. Vr rlig med deg selv.
Hvor frisk man kan forvente bli, er inividuelt... Det hres kanskje teit ut, men hvorfor ikke prve stille det sprsmlet til deg selv? Hvor frisk tror du det er mulig for deg bli? 100%? 90%? 70%? Hvor frisk nsker du bli selv? Er du villig til forske litt til, har du mer gi? nsker du fortsette leve som du gjr n, eller nsker du helst forandring? I s fall, nsker du forandringen sterkt nok til kjempe for f den til? Hva m du gjre for f den til?
Det ble mange sprsml, her er noen tanker jeg har: Jeg tror det er mulig for hvem som helst bli HELT frisk. Selv noen som har vrt syke i tyve r. Det umulige tar bare litt lenger tid (eller krefter). Jeg mener ogs at ingen har en moralsk forpliktelse (overfor verden/prrende) til vre friske, eller til leve s sunt som mulig. (Jeg har ingen rett til kreve at mine venner m slutte spise fastfood, og hvorfor skulle jeg n nske gjre det?) Hvis du fler du har det godt nok som du har det, vel, da er jo det helt opp til deg.
Uansett hva du velger, husk at du alltid kan ta kontakt hvis du trenger noen snakke med. Husk ogs dette:
- Ikke forhndsdm deg selv. Selv om mange i verden aldri blir HELT friske fra en spiseforstyrrelse, betyr ikke disse andre noe for hvordan ditt forlp ser ut. Bare du og fremtiden kan vise!
- Selvflgelig skal du akseptere og vre stolt av deg selv for at du har kommet s langt! Vr STOLT av deg selv for alle skrittene du har tatt i retning frisk. Om det ikke er 100 skritt, s betyr ikke det at de frste 50 skrittene var verdilse, tvert imot!
<3

Hanne

30.04.2015 kl.10:45

Hei. Du har vrt stille en stund, hper alt str bra til <3

Ville bare stikke innom for etterlyse et nske om nye innlegg. Du fr meg nemlig til tenke, og til bli sinna og provosert, men til slutt s pleier jeg se poenget ditt, s fr jeg ny innsikt. Tror det kalles " lre". Jeg liker lre.

sjokoladeilomma

30.04.2015 kl.20:41

Hanne: Hei! Alt str bra til, takk for at du bryr deg :-) Og ikke minst, takk for tidenes beste kompliment! Har du noen nsker til nye innlegg? Jeg vil gjerne fortsette, men mangler ideer... Skal prve tenke ut noe selv, men setter stor pris p forslag! Alt godt <3

Skriv en ny kommentar

sjokoladeilomma

sjokoladeilomma

26, Trondheim

Dette er en body-positive blogg, et fristed for egenkjrlighet. Jeg er veldig engasjert, og jobber for et bedre samfunn der pasienter med spiseforstyrrelser ikke feilbehandles, der ingen diskriminerer andre p bakgrunn av vekt, og der pasientdeltakelse er mer tatt i bruk. Instagram: @coraline345 DISCLAIMER/ANSVARSFRASKRIVELSE: Jeg er ikke utdannet innen medisin! Selv om jeg gjr mitt beste for presentere ekte fakta, er jeg bare et menneske. Alt jeg skriver er pent for diskusjon. Jeg vil be deg om bruke informasjonen her inne som mulige sannheter, og kun omsette til handling det du vet vil gjre deg godt. DU HAR ANSVAR FOR DEG SELV OG DIN EGEN HELSE. Jeg svarer p kommentarer. Alltid. E-post: croithe@gmail.com (Merk emnefeltet "Sjokoladeilomma")

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits