Hvordan kan jeg like kroppen min? 20 tips!

Svært mange i verden, og spesielt kvinner, har et anstrengt forhold til sin egen kropp. Hvis man i tillegg har hatt (eller fremdeles har) en spiseforstyrrelse, kan man kanskje multiplisere det gjennomsnittlige nivået av kroppshat med 100. Det er selvfølgelig ikke så rart å synes kroppen virker fremmed på vekt X hvis man over lang tid har vent seg til å ha vekt Y, og denne fremmedgjøringen kan fort bli et daglig fengsel. Man tør ikke gå ut og vise frem kroppen, det ''finnes'' ingen klær som ser bra ut på, man ''er mislykket'', etc.

Jeg har vært der, tro meg. I noen uker gikk jeg gjennom en ganske vond periode hvor jeg syntes kroppen min minte mest om helvete, og hadde vanskelig for å tro at det noen gang skulle gå over. Har skrevet om det HER, og skrev om da det begynte å gå over HER. Heldigvis fortsatte jeg recovery til tross for de vonde følelsene, og det er jeg sjeleglad for. 

Nå er det ikke sånn at kroppshat bare forsvinner av seg selv, til tross for at mesteparten nok forsvinner i takt med reernæring og vektøkning (i de tilfellene det gjelder). Dersom man ikke jobber aktivt for å utfordre kroppshatet, er det minimal sjanse for å unnslippe. Du må ta roret og styre livet dit du vil.
Det er selvfølgelig lettere sagt enn gjort, så nå skal jeg dele de tipsene som har hjulpet meg mest. Og sjekk ut linkene, de er kjempeviktige, no kidding!

MERK: Hvis noen punkter ser for vanskelige ut akkurat nå, hopp over dem og begynn med noen andre. Fokuser på det du tror du kan få til. Jeg anbefaler å prøve ut alle punktene før eller senere, men ingen tvang!

 


(Bildet er HERFRA, anbefaler å lese dette også!)

1) HOLD UT. Kanskje er kropphat bare en periode du må igjennom for å kunne komme videre. Jeg tror det var nødvendig for meg, for hvis jeg ikke hadde kjent på hvor grusomt kroppshat kan være, ville jeg nok aldri skjønt hvor viktig det var for meg å jobbe imot det. Jeg måtte skaffe meg konkrete eksempler på hva som var vanskelig for meg, for å kunne finne verktøy til disse situasjonene. Jeg trengte et tydelig utgangspunkt (bunnen) å gå bort fra. Denne fasen kan for eksempel sammenlignes med kjærlighetssorg. Du sørger, og du må igjennom det for å komme videre. Og det går over med tiden.

2) FORSTÅ ''THE BASICS'' om kropp, vekt, anatomi, energiomsetning osv. Finn sikre kilder (kjemi- og fysikkbøker, gjerne 'For Dummies' hvis du ikke kjenner fagspråket fra før) og les det du trenger å lære mer om. Lær om hvordan kroppen bruker de ulike makronæringsstoffene (fett, proteiner, karbohydrater og alkohol). Lær om set point weight. Lær om de ulike rollene de ulike organene i kroppen din har, og hvordan de samspiller med hverandre. Lær om nervesystemet (og myelin), lær om hvor viktig fettmassen er for nervesignaler og hormonbalanse, lær om leptin og ghrelin, lær om basic metabolic rate (hvileforbrenning), lær om hvor mye energi (kalorier) kroppen bruker på de minste ting (vi bruker energi bare på å sitte i godstolen og lese!). Lær om hva kalorier faktisk er (HER er en brilliant forklaring). Vær nysgjerrig, og prøv å finne ut om det du kan om kropp, vekt, anatomi, energiomsetning osv faktisk stemmer i virkeligheten.
Hvis det er noe du lurer på som det er vanskelig å forstå, er det lov å spørre andre. Du kan spørre meg (selv om jeg neppe vet alt du lurer på), en fysiker, en forsker, en ernæringsfysiolog, en lege, noen andre du stoler på.

3) BRUK VITENSKAPEN til å forstå at det ikke er noe galt med kroppen din, forstå at din kropp fungerer på nøyaktig samme måte som alle andre kropper, og til å forstå at kroppen til enhver tid bare gjør det den må for å overleve og ha god helse. (Kill it with science!)





4) FORSTÅ at den kunnskapen du nå har skaffet deg, er virkeligheten. Forstå at det innebærer at du ikke kan gå tilbake til å tro på løgnene media (og andre) sprer blant oss. Du kan ikke lenger tenke at vi kan slanke oss og forvente bedre helse. Du kan ikke lenger tenke at slanking, restriksjon, overtrening eller lignende er et valg for deg. Du vet bedre nå, og det må du bruke til din fordel. Nå som du vet hvordan ting faktisk henger sammen, hvorfor skal du bruke kapasiteten din på å fokusere noe du vil ha, men ikke kan få? Hvorfor ikke gjøre det beste ut av det i stedet?
DROPP HYSTERIET og fokuser i stedet på at det er DU som sitter med de beste kortene på hånda. Dersom du anvender den nye kunnskapen, kommer du til å få et lengre og lykkeligere liv enn dem som sitter fast i løgner og ønsketenkning. 

5) VIS MEDFØLELSE OG TAKKNEMLIGHET for kroppen din som vil deg så inderlig godt.

6) BEHANDLE DEG SELV SOM DU BEHANDLER DINE VENNER. (Jeg får ikke understreket viktigheten av dette ofte nok!) Ville du sagt eller tenkt noe av det følgende om dine venner?
Du er stygg. Du har for små pupper. Alt jeg ser er kvisene dine. Lårene dine disser når du går. Du må bli mindre, ta mindre plass. Du er ikke bra nok som du er. Ja, du må faktisk forandre ALT DU ER for at du skal kunne bli bra nok for meg.
Ikke? Hvorfor ikke? Dette høres ut som ting en psykopat ville ha sagt, sier du? Så hvorfor behandler du deg selv sånn da? Kan det ikke tenkes at du ER mer enn god nok som du er? Kan det ikke kanskje tenkes at vennene dine ser helt andre ting ved deg enn dette, for eksempel hvor vakker du er når du smiler, hvor herlig det er å snakke med deg, hvor mye de kan stole på deg, hvordan de gleder seg til å treffe deg?
Kan du prøve å gjøre disse tingene mot deg selv? Kan du sette av tid til en date med deg selv, og glede deg til det? (Prøv, det er herlig!)
Husk at vennene dine ikke aktivt leter etter feil ved deg. Det trenger ikke du å gjøre heller. Du kan bruke tiden din på å lete etter ting du liker ved deg selv. Nei, det gjør deg ikke egoistisk, det er faktisk helt ok å like den man er. Du liker best å være sammen med folk som utstråler selvtillit, ikke sant? 

 


HUG YOURSELF

7) SNU tankene dine. Nei, du trenger ikke gjøre negative tanker om til tanker som er så sukkerspinn-enhjørning-ballerinaskjørt-positive at du ikke tror på dem. Det du derimot trenger å gjøre er å snu automatiske negative tanker om til logiske tanker. Vær din egen advokat. Hvis en automatisk negativ tanke dukker opp, forsøk å tenke ut alle logiske argumenter som kan gjelde i situasjonen, og bruk disse argumentene til å finne ut om den automatiske negative tanken egentlig har noen rot i virkeligheten.
Dette er ikke enkelt i begynnelsen, men jo mer du øver, desto lettere blir det. Etter hvert legger du ganske raskt merke til det når en automatisk negativ tanke dukker opp.
(Et eksempel på dette er at en du kjenner går forbi deg uten å hilse. En automatisk negativ tanke vil da kunne være ''han hater meg'', som kan balle på seg og bli til ''ingen liker meg''. Når du krever en logisk forklaring vil du komme frem til noe ála ''han så meg ikke'', ''kanskje han hadde det veldig travelt'', ''jeg hilste jo ikke, jeg heller''.) 

8) JOBB med selvtillit og selvbilde, ikke kroppen. Lose hate, not weight.

9) KJÆRTEGN kroppen din. Kjærtegn magen, lårene, hva som helst. Gjør det i dagslys mens du ser på, og gjør det i mørket eller med øynene lukket. KJENN, ikke bedøm. Gi deg selv tillatelse til å kjenne at det er godt å ta i kroppen, det er varmt og mykt og behagelig og trygt, og det minner om å kjenne på mammas kropp da du var liten. Kjærtegn kroppen din som noe hellig, noe kongelig, eller et dyr du er glad i.

10) SE hvordan kropper faktisk ser ut. Følg diskrét med i svømmehallen, på treningsstudioet, på stranden, i byen på varme dager. Se bildene på The Nu Project. Skap rom for din kropp innenfor disse rammene.

11) HUSK at media stort sett kun viser frem en promille av kvinnekroppen: Den høye, tynne, hvite, europeiske, photoshoppede kvinnen under 30 år.

 


Typisk...

12) HUSK at du er i stand til mye mer enn å være attraktiv. Husk at kroppen din er et instrument, ikke et kunstprosjekt. Tenk på at verden over teller kvinner kalorier og sulter seg selv, i stedet for å faktisk være noen og jobbe for å gjøre en forskjell i verden. Det å være overopptatt av utseendet fratar oss engasjement og empati og gjør oss rett og slett selvopptatte.

13) LES bloggen FYOURED (Fuck Your Eating Disorder). Kate skriver blant annet følgende setning: My body has never read the BMI chart. Les artiklene hos A Second Bite, Amalie Likes Colours, Because Recovery Is Worth ItNourishing Everyday, The Fat Nutritionist, og sist, men ikke minst Your Eatopia. Hvis du ønsker anbefalinger på spesifikke artikler eller blogginnlegg er det bare å gi et lite pip!

14) LES artiklene til Beauty Redefined. Dette handler ikke primært om mat, vekt og spiseforstyrrelser, men rett og slett hvordan man kan elske kroppen sin som den er. Deres motto er: Recognize, reject, redefine.

15) FORSTÅ hvordan kropp, selvtillit, kosmetikk, slankeprodukter og lignende har blitt en industri. Forstå rekkevidden av hvor mange som tjener penger på kvinner med kroppshat, og forstå rekkevidden av hvor søkkrike de som regel blir. Tenk over alle problemene med fitspo-plakater. Forstå hvor mye penger Quest Nutrition, for å nevne én aktør, tjener på spiseforstyrrelser. Hva gjør det med deg? KJENN ETTER. Blir du sint? Bra! Vil du la være å støtte denne industrien? Bra! Vil du jobbe for å skape en bedre verden? Fantastisk! (Nei, jeg sier ikke at du aldri får lov til å kjøpe maskara igjen, det er selvfølgelig greit; men jeg sier at du bør slutte å bruke maskara for å våge å gå på butikken, og våge å vise frem ansiktet ditt offentlig uten sminke uten problemer.)

 


Sminkefri = stygg 

16) FOKUSER mindre på kroppen! Gjør andre ting! Her kan du også legge til gjøremål som å unngå speil (så ofte som mulig), ha en media-faste, kun fantasien setter grenser. Fokuser på hva kroppen din kan gjøre, og ikke hvordan den ser ut.

17) LEV utover, ikke innover. Svært mange med kroppsmisnøye ''lever innover'': De forsøker å se seg selv utenfra når de for eksempel går bortover gaten, og retter oppmerksomheten mot eget utseende, hår og klær, ganglag, ansiktsuttrykk, osv. På denne måten er det nesten umulig å få med seg hva man gjør eller hvordan det ser ut der man er. Man oppdager ikke sola i trærne, den søte hunden, og man får aldri deltatt skikkelig i en samtale. Beauty Redefined kaller dette Self-Objectification.

18) SAMMENLIGN kvinners situasjon med menns situasjon. Blir menn daglig bombardert med at det er utseendet som betyr noe? Med svært få unntak (sammenlignet med for kvinner), nei. Der kvinner får se reklameannonser for kosmetikk, Mystisk Slanke Frukt, klær, sko og vesker på Facebook; der får menn se reklameannonser for bil, forretning, kaffe og lignende. Hva gjør dette med deg? Hva mener du om at det er slik? Er det galt at kvinner skal få leve på samme måte? Har kvinner plikt til å være attraktiv, moteinteressert, veltrent og sexy? I så fall, plikt for hvem? Og hvorfor?
Ikke minst; hvorfor blir menn gjennom reklame oppmuntret til å leve utover, mens kvinner oppmuntres til å leve innover

19) SNAKK om det. Det høres kanskje cheesy og unødvendig ut hvis du ikke er vant til å snakke om det som er vanskelig; men seriøst, hvis du ikke har lært å snakke om det ennå er det på høy tid nå. For det er ikke bare en klisjé at det hjelper å dele vanskelige ting med noen, det gjør faktisk byrden lettere å bære. Dessuten: Hvem er det du har de aller nærmeste vennskapsforholdene med? Er det de som forteller deg hvordan de har det og som kommer til deg for å få støtte? Eller er det de som bare snakker med deg om overfladiske ting? Dette gjelder også motsatt vei. Dype samtaler gir som regel dype vennskap.

20) OG NÅR motet likevel svikter, husk punkt nummer 1. Husk at det er ok å ikke føle seg ok hele tiden. Ingen har fantastisk selvtillit absolutt hele tiden. Og ikke glem å minne deg selv på hvorfor du vil like kroppen din bedre. Keep your eyes on the prize!



Den gullfisken blir din før du aner det.

 


#kropp #selvtillit #aksept #kjærlighet #egenkjærlighet #love #selflove #body #bodylove #selvbilde #teknikker #råd #tips #media #idealkropp #spiseforstyrrelse #spiseforstyrrelser #anoreksi #bulimi #ortoreksi #ednos #BED #psykisk #mental #helse #lykke #glede

25 kommentarer

23.01.2015 kl.15:46

så bra tips! du burde være på topplista!!!

Kan du mye om bæsj? Sjekk ut bloggen vår! Nyttig informasjon for alle og enhver! vi syns det er dumt avføring er tabu! hjelp oss i kampen om å dele informasjon

Susanne Linn

23.01.2015 kl.19:02

Tusen takk :) Dette var akkurat det jeg trengte nå!

Kristin

24.01.2015 kl.08:32

Tusen takk - så klokt, viktig og riktig...

cathrineantonsen

25.01.2015 kl.13:30

Kjempe mange bra tips! De skal brukes ( : Takk!

Maja

25.01.2015 kl.19:30

Dette innlegget skulle jeg hatt på veggen. Speilet. Overalt..

Du skriver så godt. Og du får meg til å tenke annerledes. Om enn bare for noen minutter, alt monner der jeg er nå :/

sjokoladeilomma

26.01.2015 kl.16:26

Anonym: Takk :)

sjokoladeilomma

26.01.2015 kl.16:27

Susanne Linn: <3

sjokoladeilomma

26.01.2015 kl.16:27

Kristin: Takk <3

sjokoladeilomma

26.01.2015 kl.16:28

cathrineantonsen: Glad du likte dem :D

sjokoladeilomma

26.01.2015 kl.16:40

Maja: Glad I deg <3

Maja

27.01.2015 kl.10:38

Åh, er du virkelig? Jeg som bare syter.

<3 <3 <3

Det varmer.

sjokoladeilomma

27.01.2015 kl.10:45

Maja: Syter? Hvor har du det fra? Jeg oppfatter det som at du deler hvordan du har det, og ber om hjelp til å takle det iblant... Og det tenker jeg mer på som vennskap og dialog enn noe annet. Håper vi får til å møtes en gang :)

Maja

27.01.2015 kl.20:26

<3

taklehverdagen

04.02.2015 kl.21:40

Hei! Tar kontakt med deg på grunn av bloggen din. Vi syntes at du har en veldig fin blogg, og ble egentlig veldig nyskjerrige på din historie. Hadde det vært mulig om du kunne ha skrevet et innlegg om litt av din tøffeste historie, sånn at vi kan poste det på bloggen vår? Vi legger selvfølgelig link til bloggen din hvis du ønsker det! Eller om du vil være helt anonym. Vi er liksom opptatt av at ungdommer i dag har lov til å ha det tøft i hverdagen

Mail: taklehverdagen@hotmail.com

Hilsen Mina og Stine

sjokoladeilomma

16.02.2015 kl.12:22

taklehverdagen: Hei! Beklager sent svar! Sender dere en e-post :)

Nora

27.02.2015 kl.11:52

Jeg vil gi veldig mye av æren av min recovery prosess til deg. Tusen takk <33

02.03.2015 kl.09:58

Er det dumt/fare for å gå opp i vekt om man spiser f.eks. bolle/kake/sjokolade hver dag? Har gjort det i en uke nå og det føles vondt. Har spist to boller i dag + 1 kakestykke ved siden av maten. Er det farlig?

sjokoladeilomma

09.03.2015 kl.12:24

Nora: Wow, tusen takk - men du må ikke glemme at det er du selv som har gjort jobben <3

sjokoladeilomma

09.03.2015 kl.12:34

Anonym: Nei, det er ikke noe skummelt over det. Generelt er det sånn for friske mennesker at man ikke spiser mer enn man trenger, kroppen regulerer dette selv. Tar meg selv som eksempel: Hvis jeg i dag spiser tre kakestykker på toppen av det jeg trenger (det jeg trenger = mengdene jeg er sulten på, og matvarene jeg craver), vil kroppen helt naturlig ønske seg litt mindre mat, eller litt mer aktivitet, i morgen. Det motsatte skjer også: Hvis jeg dropper lunsj i dag, eller hvis jeg er mer aktiv enn vanlig uten å øke matinntaket, blir jeg mer sulten (eller mindre aktiv) i morgen. Med andre ord jevner det seg ut helt uten at vi trenger å engang prøve.
Jeg merker også nå som jeg er frisk, at kroppen min (helt av seg selv) forteller meg hva slags mat den har behov for. Jeg trenger ikke ''passe på'' hva jeg spiser. Jeg har ikke lyst på fastfood og godteri hver dag, det kan gå et par uker imellom hver gang jeg får LYST på det. Akkurat nå, for eksempel, kjenner jeg at i dag vil jeg ha vegetarmiddag med grønnsaker, bulgur og hvit saus. I forigårs kunne jeg ikke tenke meg noe mer fristende enn frossenpizza.
Men ettersom du spør, antar jeg at du har en spiseforstyrrelse og er i recovery? I så fall er det faktisk viktig at du utfordrer deg selv og spiser matvarer du er redd for. Det finnes heller ikke ''for mye mat'' i recovery. I recovery spiste jeg fastfood og/eller godteri nesten daglig, og det gikk over av seg selv da jeg ble godt ernært igjen. Det var en grunn til at jeg hadde slike cravings; kroppen min ville ha masse energi, fort! Vet ikke om jeg fikk svart på det du lurte på?

Mina

30.03.2015 kl.09:53

Hei. Ønsker bare å fortelle deg at jeg setter så uendelig stor pris på bloggen din. Prøver å bli frisk av spiseforstyrrelser selv, og leser innleggene dine om og om igjen. Høres litt fanatisk ut kanskje, men kjente jeg måtte fortelle deg det. Tusen takk!

02.04.2015 kl.11:37

Hei! Synes du har en fin og informativ blogg! Jeg er tidligere anorektiker men har vært "frisk" i 6 år nå. Veier 52 kg og er 165 høy. Problemet er at jeg føler at jeg ikke er syk lenger, men at jeg heller ikke er frisk. Jeg jogger ca 1 time hver dag (regner med dette er tvang) og spiser for det meste knekkebrød til alle måltider. Varm mat unngår jeg som regel, men spiser mye nøtter for å få tilstrekkelig med kcal. Hvor frisk kan man forvente å bli? Er dette noe jeg bør akseptere og heller fokusere på at jeg takler hverdagen rimelig greit? Har hørt at mange aldri blir helt friske fra en spiseforstyrrelse.

sjokoladeilomma

10.04.2015 kl.09:10

Mina: Hei! Dette varmer mitt hjerte å høre, spesielt det at du prøver å bli frisk. Recovery er på noen områder vanskeligere enn man trodde, på andre måter er det lettere enn man trodde. Heier på deg <3

sjokoladeilomma

10.04.2015 kl.09:36

Anonym: Hei, og tusen takk! :)
Selv om det bare er du selv som kan si noe om hvorvidt du er frisk eller syk, synes jeg ikke det er rart at du ikke opplever deg som frisk (ut fra det du skriver). Det virker som du har noen tvangspregede, ufriske vaner hengende igjen, og slik jeg leser det, plager det deg. Selvfølgelig er det også slik at et ensidig kosthold ikke er bra. Det er ekstremt lett å få ernæringsmessige mangler på den måten, og det har mange ulemper. Ikke bare helsa, i tillegg fører under-/feilernæring som regel til ekstremsult, ''overspising'', høyt/lavt blodsukker, altså mye som kan påvirke appetitten (altså ikke særlig attraktivt for en med spiseproblemer i utgangspunktet). Hva angår en times jogging hver dag: Her vil jeg gjerne minne om at det ikke nødvendigvis er riktig å assosiere mest mulig trening med god helse. Toppidrettsutøvere, for eksempel Marit Bjørgen, er ikke toppidrettsutøver for helsas skyld, men for karrierens skyld. Mange kvinnelige toppidrettsutøvere lever under så strenge trenings- og spiseregimer at de mister menstruasjon, utvikler benskjørhet, blir sterile, får hjerterytmeforstyrrelser, etc. Og det er en pris de (noen av dem) er villige til å betale for å kunne leve ut lidenskapen sin.
For sikkerhets skyld; jeg kan ikke ''gi noen grønt kort'' og si at de veier nok selv om de er normalvektige ift BMI-skalaen. Jeg føler meg forpliktet til å trekke fram at: Det KAN hende du befinner deg på din optimale vekt, men sjansene er likevel mye større for at du trenger å veie mer (BMI 21-25). Kun 4% av befolkningen har naturlig BMI 18,5-20. Vær ærlig med deg selv.
Hvor frisk man kan forvente å bli, er inividuelt... Det høres kanskje teit ut, men hvorfor ikke prøve å stille det spørsmålet til deg selv? Hvor frisk tror du det er mulig for deg å bli? 100%? 90%? 70%? Hvor frisk ønsker du å bli selv? Er du villig til å forsøke litt til, har du mer å gi? Ønsker du å fortsette å leve som du gjør nå, eller ønsker du helst forandring? I så fall, ønsker du forandringen sterkt nok til å kjempe for å få den til? Hva må du gjøre for å få den til?
Det ble mange spørsmål, her er noen tanker jeg har: Jeg tror det er mulig for hvem som helst å bli HELT frisk. Selv noen som har vært syke i tyve år. Det umulige tar bare litt lenger tid (eller krefter). Jeg mener også at ingen har en moralsk forpliktelse (overfor verden/pårørende) til å være friske, eller til å leve så sunt som mulig. (Jeg har ingen rett til å kreve at mine venner må slutte å spise fastfood, og hvorfor skulle jeg nå ønske å gjøre det?) Hvis du føler du har det godt nok som du har det, vel, da er jo det helt opp til deg.
Uansett hva du velger, husk at du alltid kan ta kontakt hvis du trenger noen å snakke med. Husk også dette:
- Ikke forhåndsdøm deg selv. Selv om mange i verden aldri blir HELT friske fra en spiseforstyrrelse, betyr ikke disse andre noe for hvordan ditt forløp ser ut. Bare du og fremtiden kan vise!
- Selvfølgelig skal du akseptere og være stolt av deg selv for at du har kommet så langt! Vær STOLT av deg selv for alle skrittene du har tatt i retning frisk. Om det ikke er 100 skritt, så betyr ikke det at de første 50 skrittene var verdiløse, tvert imot!
<3

Hanne

30.04.2015 kl.10:45

Hei. Du har vært stille en stund, håper alt står bra til <3

Ville bare stikke innom for å etterlyse et ønske om nye innlegg. Du får meg nemlig til å tenke, og til å bli sinna og provosert, men til slutt så pleier jeg å se poenget ditt, så får jeg ny innsikt. Tror det kalles "å lære". Jeg liker å lære.

sjokoladeilomma

30.04.2015 kl.20:41

Hanne: Hei! Alt står bra til, takk for at du bryr deg :-) Og ikke minst, takk for tidenes beste kompliment! Har du noen ønsker til nye innlegg? Jeg vil gjerne fortsette, men mangler ideer... Skal prøve å tenke ut noe selv, men setter stor pris på forslag! Alt godt <3

Skriv en ny kommentar

sjokoladeilomma

sjokoladeilomma

26, Trondheim

Dette er en body-positive blogg, et fristed for egenkjærlighet. Jeg er veldig engasjert, og jobber for et bedre samfunn der pasienter med spiseforstyrrelser ikke feilbehandles, der ingen diskriminerer andre på bakgrunn av vekt, og der pasientdeltakelse er mer tatt i bruk. Instagram: @coraline345 DISCLAIMER/ANSVARSFRASKRIVELSE: Jeg er ikke utdannet innen medisin! Selv om jeg gjør mitt beste for å presentere ekte fakta, er jeg bare et menneske. Alt jeg skriver er åpent for diskusjon. Jeg vil be deg om å bruke informasjonen her inne som mulige sannheter, og å kun omsette til handling det du vet vil gjøre deg godt. DU HAR ANSVAR FOR DEG SELV OG DIN EGEN HELSE. Jeg svarer på kommentarer. Alltid. E-post: croithe@gmail.com (Merk emnefeltet "Sjokoladeilomma")

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits