Når hjernen lurer oss

Du har kanskje hørt om at mennesker må skape mening av alt vi (eller andre) gjør. Og det høres litt merkelig ut, men det er sant. Hjernen vår fungerer slik at den lurer oss til å tro at vi har ''kontroll over livet'', og det gjør den antakelig for at vi ikke skal gi opp og legge oss ned og dø. For hadde vi skjønt hvor lite kontroll og oversikt vi egentlig har, ville vi nok mistet troen på det meste.
Jeg begynte å se på programmet Brain Games på National Geographic Channel i forrige uke, et program dedikert til nettopp dette temaet. (Det sendes forresten kl 20.05 alle hverdager, anbefales!) De viste tallrike eksempler, blant annet eksempelet under.

Vi fikk se bilder av Jennifer Lopez og Tom Cruise. Bildene var opp ned. Jeg finner ikke bilder av akkurat dem, men her er to tilsvarende. Ta en god titt på dem:




Så snur vi bildene. Ser du noe nytt?


Jepp, munn og øyne er snudd opp ned. Så du det på bildene over? Eller lurte hjernen deg?


For ikke å snakke om denne her:



Ingen av disse eksemplene over tilsier at hjernen er dum eller uintelligent. Vi har bruk for disse mekanismene av mange årsaker, blant annet er det nyttig for oss å gjenkjenne ansikter selv om de har noen ''feil'', og det er viktig at våre valg gir oss mening, ellers ville vi ikke vært i stand til å ta valg i det hele tatt. Men iblant kan hjernen lure oss til å skape mening der det ikke finnes mening, eller der vi utsetter oss selv eller andre for fare.

Ok, så til poenget. Når dette generelt skjer til en viss grad hele tiden, hva gjør dette med oss når det gjelder kosthold, trening eller spiseforstyrrelser? Det er nyttig å bare reflektere over spørsmålet, selvfølgelig, men jeg vil gå litt videre inn på det. (Og dette er bare eksempler, jeg sier ikke nødvendigvis at det følgende er fullstendig uten helseeffekt.)

 

KOSTHOLD

En person som har hørt mange ganger at en konkret handling gir helseeffekt, vil sannsynligvis bestemme seg for å prøve handlingen til slutt. La oss si at personen heter Alf, og at handlingen er Raw Food-diett.
Hjernen til Alf vil beholde følelsen av kontroll, og gjør alt den kan for å overbevise Alf om at han har tatt riktig valg. Ikke bare et godt nok valg, å nei, men det beste valget. (Hadde ikke hjernen gjort det, ville ikke Alf vært i stand til å gjennomføre noe som helst.) Dermed vil Alf sannsynligvis merke store helseeffekter fra dag én (eller to); han vil kjenne seg mer energisk, opplagt, glad, etc. etc., og konkluderer da med at dietten er årsaken. Alfs sannhet blir da at Raw Food-dietten gir fantastisk helse, ja; det føles nesten som om risikoen for sykdom og død blir helt borte! (Til tross for at risikoen for å dø er på, vel, 100%, og det samme gjelder risikoen for å bli syk i løpet av livet.)
Det som egentlig skjer, er ikke fantastiske helseeffekter på 1-2 dager; det er placeboeffekt. Vi kan si at Alf nok ble mer energisk, opplagt og glad enn før fordi livet hans nå hadde fått et ''prosjekt'', et mål og en mening, noe å stå opp for som gjorde dagene mer spennende. På grunn av hjernens intense ønske om å ha rett, kjenner Alf seg bedre fordi han aktivt leter etter disse følelsene, noe han ikke gjorde før dietten.
(Det skal også nevnes at dersom Alf ikke hadde tatt valget selv, men det i stedet var for eksempel kona som hadde presset ham til å begynne på dietten mot hans vilje, ville ikke Alf ha merket noen positive helseeffekter. I stedet ville Alf sannsynligvis ha kjent negative helseeffekter som var verre enn de i virkeligheten er, ettersom hjernen hans aktivt ville ha lett etter negative følelser.)

Faktum er at helseeffektene av Raw Food-dietten nok er helt motsatt av hva Alf ''kjenner''; etter all sannsynlighet gjør dietten helsen hans verre, ikke bedre. For det første er det et kjent faktum at over halvparten (!) av kvinnene som går på en 100% Raw Food-diett ikke har menstruasjon. For det andre er det totalt bakvendt å tro at kroppen skal få mer energi av å få mindre energi. Det går ikke an i den virkelige verden. For ja, et kosthold bestående av utelukkende rå, uprosessert mat gir i praksis mindre energi og mindre viktige næringsstoffer. Ikke fordi matvarene i seg selv inneholder færre kalorier eller næringsstoffer, men fordi kroppen må prosessere maten helt selv (og dermed må bruke mye energi på å prosessere den, helt opptil 30% av energien i maten). I noen tilfeller klarer ikke kroppen engang å hente ut de viktigste næringsstoffene før maten har passert fordøyelseskanalen.
Mennesket har etter titusenvis av år blitt designet for å overleve bedre på prosessert, varmebehandlet mat. Vi får faktisk mer energi og næring av det. Når vi koker poteter, for eksempel, blir stivelsen bløtgjort, noe som igjen lar næringsstoffene ''slippe ut'' av poteten og komme oss til gode. Det er en grunn til at det ikke er vanlig å spise poteten rå.

 




Det samme gjelder for øvrig både fitness og dietter generelt. Fitness er noe mange av oss tenker på som sunt og helsefremmende, mens virkeligheten er at utøvere i konkurransetid er i sitt livs dårligste form; de er underernærte, dehydrerte og strippet for underhudsfett (sitat @amalielee). Det er ''poweren'' fitness signaliserer som rett og slett lurer hjernen vår til å tro at det er sunt.
Hva angår dietter, vil jeg trekke fram Paleo-dietten her. Vi tenker på Paleo som ''tilbake til røttene'', det som egentlig er riktig for mennesket, det å ''kvitte seg med alt det unaturlige''. For det første insinuerer Paleodietten at steinaldermannen hadde fantastisk helse. Det stemmer ikke. Steinaldermannen var ofte plaget av sykdom og perioder uten mat, og gjennomsnittlig levetid var omtrent 30 år. For det andre: Dersom du mener at alt det ''unaturlige'' er helsefarlig og noe man bør kvitte seg med, vel, da bør du oppriktig vurdere å forkaste brillene/linsene, de fabrikkproduserte klærne dine, handleturene på butikken, busskortet, bilen, plastdingsene dine, kort sagt bør du altså kvitte seg med omtrent alt du eier. I grunnen kan du nesten like gjerne slutte deg til Amish-folket...
 

TRENING

Det er ikke kontroversielt å si at trening er bra for helsa, eller at trening har mange positive helseeffekter. Jeg prøver ikke å si at mennesker ikke har godt av fysisk aktivitet. Men også på dette området kan hjernen lure oss. Dersom vi har hørt mange nok ganger at ''jo hardere/lengre, jo bedre'', for eksempel, trenger ikke det nødvendigvis å stemme. Helsa vår blir ikke bedre dersom vi pusher oss selv mer enn vi har kapasitet til. Helsa vår blir ikke bedre av at vi trener halvannen time hver eneste dag. Helsa til overvektige (eller noen andre) blir ikke bedre av økt fysisk aktivitet OG redusert kaloriinntak.

Det er fort gjort å oversette én sannhet til at denne ene faktoren skal gjelde i enhver sammenheng. Til utsagnet over (''jo hardere/lengre, jo bedre'') må følgende tas med i beregningen for at utsagnet skal kunne brukes:
- Dersom jeg får i meg nok energi, og får nok søvn
- Dersom jeg ikke er for stressa innenfor andre livsområder og egentlig trenger hvile mer enn trening
- Dersom jeg ikke har skader av noen art 
- Dersom jeg gir kroppen tid til å restitueres mellom treningsøktene
- Dersom jeg er toppidrettsutøver må jeg være klar over at jeg i praksis overtrener, at denne livsstilen ikke kan vare livet ut fordi det på sikt ikke gir god helse, og at jeg gjør dette for karrieren (ikke for helsa)
- Dersom jeg vil ha bedre utholdenhet og hjertehelse, trengs intervalltrening (ikke hardere/lengre)

Forskning viser også at søvn er viktigere for helsa enn trening. Ikke at det er oppsiktsvekkende, i og med at vi kan leve uten å trene, men vi kan ikke leve uten søvn. Det er også viktig å påpeke at det er mulig å ha helt fine liv med god helse selv om man hater å gå på treningsstudio eller jogge i skogen. Trening er ikke en plikt, det er et valg.
 

SPISEFORSTYRRELSER

Spiseforstyrrelsens våte drøm (sitat @amalielee) er å gå fra ''one extreme to another'', altså å bytte ut spiseforstyrrelsen med fitness, veganisme/vegetarianisme, Raw Food-diett eller andre dietter, eller lignende ting. Det betyr selvfølgelig ikke at alle som driver med disse tingene har spiseforstyrrelser, men det betyr at svært mange med spiseforstyrrelser velger å drive med disse tingene. En person som tidligere har hatt spiseforstyrrelser kan i noen tilfeller velge å drive med noe av dette uten at det har noe med spiseforstyrrelser å gjøre. Men en person som ennå ikke er frisk (fysisk og mentalt) fra sin spiseforstyrrelse kan sjelden eller aldri velge å drive med slike ting uten at det har med spiseforstyrrelsen å gjøre.

Som tidligere nevnt: Hører vi mange nok ganger at fitness, veganisme/vegetarianisme/Raw Food-diett eller andre dietter er sunt og helsefremmende (og det hører vi ganske ofte), er det fort gjort at hjernen tolker det som ''sannheten''. Ergo er det mange som oppfatter disse tingene som helt ufarlige og utelukkende positive, det gjelder spesielt personer med forstyrrede spisevaner. Jeg regner med det er ganske selvforklarende nå (etter all utbroderingen over) hvordan hjernen lurer oss til å tro at dette er sunt. Konsekvensene er, stikk i strid med hva vi kanskje tror, tilstede. Typiske konsekvenser er blant annet underernæring/feilernæring, for lav fettprosent, benskjørhet, kognitiv svikt, food obsession, OCD-aktige symptomer, isolasjon, menstruasjonsforstyrrelser, infertilitet, muskelsvinn, elektrolyttforstyrrelser, hjerterytmeforstyrrelser, treningsavhengighet... Og dette er bare et utvalg.

(Misforstå meg rett: Jeg synes det er kjempebra at noen velger å være vegetarianere/veganere av etiske årsaker. Men bare når det er snakk om etiske årsaker, og man er helt sikker på at det er det det handler om.)

Jeg regner med å få en del pepper for å skrive dette innlegget. Kommentarer om at jeg kritiserer andres personlige valg, påprakker dem egenskaper de ikke har, kaller dem mindre intelligente, you name it. Før du eventuelt bombarderer kommentarfeltet mitt, vil jeg be deg huske at jeg ikke ser på meg selv som noe overmenneske; dette gjelder selvfølgelig like mye for meg som for alle andre. Når jeg skriver at hjernen vår lurer oss, så mener jeg at den lurer oss alle sammen, hvert eneste menneske på denne planeten.

 


Kunne ikke dy meg.

 


#hjernen #hjerne #helse #trening #kosthold #spiseforstyrrelse #spiseforstyrrelser #anoreksi #bulimi #ortoreksi #ednos #helse #kropp #mental #psykisk #fysisk #fitness #raw #rawfood #paleo #paleoitt #paleoittisk #steinalder #placebo

5 kommentarer

Maja

19.01.2015 kl.14:39

Jah..spiseforstyrrelse er jo knallbra eksempel på hvordan vi tar kontroll over mat/kropp/ vekt , kanskje fordi vi føler mangel på kontroll andre steder. Mens man egentlig ender opp med enda mindre kontroll. Som ikke er bare bare å ta tak i igjen.

Du er klok du 🌻<3

sjokoladeilomma

19.01.2015 kl.15:13

Maja: Godt sagt, gode du, og tusen takk og i lige måde <3
Wow kult! Det jeg faktisk først la merke til var at William ( <3 <3 ) ligna sykt på Diana når han var opp-ned! Hmm...hva sier det om min hjerne?? Pusspuss Voelife

sjokoladeilomma

20.01.2015 kl.13:11

VOELIFE: Haha så gøy! Måtte se etter, og jeg ser det samme :D Vet ikke hva det sier om din hjerne, kanskje at du er nysgjerrig i din søken etter mening?? Pusspuss til deg og :)

Den Sjenertes Hemmelighet

21.02.2015 kl.19:22

Hei!

Jeg tar kontakt med deg på grunn av bloggen din. Jeg syntes at du har en veldig fin blogg, og jeg ble veldig nyskjerrige på din historie.

Jeg lurer bare på om det hadde vært mulig om du kunne ha skrevet et innlegg om litt av din historie, eller en sak du brenner for slik at jeg kunne postet det på bloggen min?

Om du vil være anonym er dette okay, og om du heller vil ha link til bloggen din gjør jeg selvfølgelig det. :)

Hilsen Den Sjenertes Hemmelighet

Mail: sjenerteshemmelighet@gmail.com

Skriv en ny kommentar

sjokoladeilomma

sjokoladeilomma

26, Trondheim

Dette er en body-positive blogg, et fristed for egenkjærlighet. Jeg er veldig engasjert, og jobber for et bedre samfunn der pasienter med spiseforstyrrelser ikke feilbehandles, der ingen diskriminerer andre på bakgrunn av vekt, og der pasientdeltakelse er mer tatt i bruk. Instagram: @coraline345 DISCLAIMER/ANSVARSFRASKRIVELSE: Jeg er ikke utdannet innen medisin! Selv om jeg gjør mitt beste for å presentere ekte fakta, er jeg bare et menneske. Alt jeg skriver er åpent for diskusjon. Jeg vil be deg om å bruke informasjonen her inne som mulige sannheter, og å kun omsette til handling det du vet vil gjøre deg godt. DU HAR ANSVAR FOR DEG SELV OG DIN EGEN HELSE. Jeg svarer på kommentarer. Alltid. E-post: croithe@gmail.com (Merk emnefeltet "Sjokoladeilomma")

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits