Tell til ti og hold tankene dine for deg selv.

Det virker kanskje som om bloggen har skiftet fokus, ettersom jeg skriver så mye om body-shaming og fakta omkring såkalt overvekt. Men jeg har ikke skiftet fokus i det hele tatt. Det jeg vil oppnå med denne typen innlegg er at kroppsrelaterte holdninger i samfunnet må endres. Det vil gagne alle, uavhengig av vekt og helsetilstand.
Dersom jeg kan gjøre det klart at det å være tykk er like fint som å være tynn; dersom jeg kan gjøre det klart at slanking ikke er bra for noen, dersom jeg kan gjøre det klart at størrelse ikke gjør deg mer eller mindre attraktiv. Da bidrar det (forhåpentligvis) til at færre forsøker å slanke seg, at færre hater kroppen sin, at færre blir syke (!), og at færre utvikler spiseforstyrrelser.

Her følger noen av tingene du bare ikke sier. Det gjelder enten personen det gjelder er ekstremt stor, litt stor, eller slank:

- Burde du ikke gå ned i vekt?
- Du må spise sunnere / Du, jeg vet om en diett som er perfekt for deg!
- Den toppen fremhever problemområdene dine...
- Skal vi trene sammen, så vi går litt ned i vekt?
- Du er over trivselsvekta di!
- Jeg er bekymret for helsa di, så stor som du er.
- Du var jo så slank og fin før.

Og så videre, og så videre. Ved første øyekast ser dette ut som hyggelige og hjelpsomme kommentarer. Det er de på ingen måte. Nå skal jeg forklare hvorfor, og etterpå kan du lese kommentarene igjen med nye briller.
Så. Nummer én: Vektnedgang. Ved å si at noen bør gå ned i vekt, insinuerer du at du er mer vellykket og intelligent enn den du snakker med. Du insinuerer at personen er uattraktiv, stygg, mislykket og dum. Du insinuerer at personen må endre livet dramatisk for å ha håp om å være en del av samfunnet. Du insinuerer også at personen har levd livet sitt på ''feil'' måte.
Nummer to: Sunnere kosthold / Diett. Ved å prakke på noen en diett, er du irriterende og plagsom. Du insinuerer at personen spiser "feil" og "fedmefremkallende" mat, til tross for at du sannsynligvis ikke vet noe som helst om hva personen spiser. Det du ikke vet, er at store (''overvektige'') mennesker faktisk ikke spiser mer enn deg. Store mennesker overspiser ikke mer enn slanke mennesker gjør. Du vet heller ingenting om det faktum at de som ''overspiser'' er mennesker som ikke er tilstrekkelig ernærte. Du tar for gitt at alle store mennesker er store fordi de spiser for mye, når faktum er at overspisingslidelse (BED) er svært sjelden.
Nummer tre:  Problemområder. Ved å snakke om kroppsdeler som problemområder, demoniserer du alle kroppsfasonger som ikke er samfunnets ''idealkropp''. Det høres ut som en hard påstand, men den stemmer. Ved å referere til dine egne (eller andres) lår som et problemområde, demoniserer du alle lår i verden som er like store som dine, og enda mer de som er større enn dine. Ved å trekke inn magen, bidrar du til å opprettholde body-shaming og til å glorifisere ''idealkroppen''.
Nummer fire: Trening. Ved å automatisk anta at andre ønsker å slanke seg, er du forutinntatt. Selv om du kanskje ville slanket deg på BMI XX, betyr ikke det at andre mennesker er misfornøyd med kroppen sin på samme BMI. Du vet heller ikke om vedkommende trener, uavhengig av vekten hun/han har. Trening burde ikke bli brukt som slankemetode, trening burde ikke overdrives ved manglende vektnedgang. Trening burde være noe man gjør fordi det gir bedre helse i seg selv, og fordi man liker det.
Nummer fem: Trivselsvekt. Ved å bruke ordet trivselsvekt om andre mennesker, påstår du indirekte at du vet noe om hva andres trivselsvekt er. Fakta? Du vet ingenting om hva andres trivselsvekt er. Pass din egen.
Nummer seks: Helse. Ved å bruke ordet helse for å rettferdiggjøre at du mener noen veier for mye, er du faktisk arrogant og opptrer som en bezzerwizzer. Det finnes ingen (INGEN) forskning som tilsier at større mennesker har dårligere helse enn andre. Helse er uavhengig av vekt. Faktisk viser forskning det motsatte av hva samfunnet vårt tror på: Klinisk overvektige* lever lenger enn klinisk normalvektige*. Hva angår mennesker som er både syke og overvektige, viser forskning til at begge tilstandene er resultatet av en tredje faktor (f.eks. stress, medisiner etc.). Dessuten finnes det like mange syke slanke/tynne mennesker som det finnes syke store mennesker. Det siste, og kanskje viktigste, du må huske, er at ingen studier viser at personer fikk bedre helse fordi de gikk ned i vekt: Mange som slanker seg ned i vekt, får dårligere helse.
Nummer åtte: Før. Ved å så at vedkommende så så bra ut før, sier du indirekte at vedkommende er stygg nå. Det er ikke greit i det hele tatt!

(*Når jeg skriver klinisk overvektig og klinisk normalvektig, går jeg ut fra BMI-skalaen. En person med BMI 30 er ikke overvektig dersom det er hennes/hans naturlige BMI!)

Realiteten er at du faktisk ikke vet noe som helst om hvorfor personen er stor. Har du levd i vedkommendes sko? Nei, nettopp. Dessuten risikerer du faktisk å påføre noen en alvorlig spiseforstyrrelse.

6 kommentarer

Pia

03.06.2014 kl.22:45

Er sterkt uenig i det du skriver i nr.1.

Hvis jeg uttrykker min bekymring for noen som står meg nær,ang.det å gå ned i vekt,mener jeg det handler om å bry seg om.Om jeg feks.fortalte min mor eller far,at de burde være litt påpasselige med det de spiser,så handler det da langt ifra å insinuere at de er mindre vellykket!

Det trenger absolutt ikke handle om vekta,men faktum er jo at man har større risiko for hjert/karsykdommer,diabetes og enkelte kreftformer om man har en høy fettprosent.

Men man tar ikke opp slike sensitive tema med folk man ikke kjenner godt.

Man ønsker jo ikke at de en står nær skal påføre seg selv livsstilssykdommer pga.at de "eter seg ihjel".Det trenger ikke alltid vises på kroppsformen,men kan påvises bla.med kolesterolmåling,blodtrykk og ulike undersøkelser av hjerte/kar.

La oss si at en person i nær familie er litt "på villspor" når det gjelder kosthold,og personen går mye opp i vekt.Hvordan ville du tatt opp det med vedkommede,når du kjenner du er bekymret for helsa hans/hennes?

Han/hun kan faktisk sette pris på det,som en liten oppvekker.En vil jo ikke bevisst leve et liv som gjør at man er veldig utsatt for livsstilssykdommer???.

Maja

04.06.2014 kl.02:48

Dette tror jeg er veldig riktig. Og viktig.

Personer som sliter med overvekt evt vet jo det selv. Jeg tror ikke det er noe de ikke merker. Vekt og kropp generelt er jo et utrolig sårbart tema, uansett har man jo ikke noe med å kommentere sånt.

Jeg har selv opplevd, som ung ( og barn) kommentarer på vekt. Og inntak. De sitter som brent i hukommelsen, og gav meg allerede som liten en føkelse av at det var " mindreverdig". Negativt. Jeg vil ALDRI kommentere noe kroppslig til noen som kan oppleves i retning negativt. Det et ikke min sak.

Jeg vil ikke høre noe om det fra andre, og antar da at det samme gjelder for dem. De aller fleste vil tolke en slik kommentar på en neg måte. Og er det et problem, så vet de det jo selv.

Mener jeg da.. 😳



Klem

( tuusen takk !)

sjokoladeilomma

04.06.2014 kl.14:48

Pia: Jeg mente ikke at det var noe galt i å uttrykke bekymring for dårlige matvaner, men da bør det være uavhengig av vekt. Vekt har ikke nødvendigvis NOE med matvaner å gjøre. Store mennesker hører dette mer enn ofte nok... Og jeg mener heller ikke at det er ulovlig å uttrykke bekymring dersom noen i nær omgangskrets legger på seg veldig mye veldig raskt; hvis moren min hadde gått opp fem klesstørrelser på et halvt år hadde jeg jo blitt bekymra jeg og. Ikke for vekta i seg selv, men for helsa, og jeg ville insistert på at hun gikk til lege for å prøve å finne årsaken til vektøkningen.
Jeg har aldri hørt om at høy fettprosent øker risikoen for de sykdommene du nevner. Har du kilder? Jeg er selvfølgelig med på at et svært ensidig kosthold med for mye mettet fett og salt gir større risiko for hjerte/karsykdommer, enkelte kreftformer, og, hvis man er genetisk disponert for det, diabetes.
Helt enig, man tar ikke opp slike tema med folk man ikke kjenner godt. Dessverre tenker ikke alle sånn. Er man stor, får man gjerne slike kommentarer av bekjente, eller til og med fremmede.
Det du sier om å ''ete seg i hjel'' er jo urelatert til dette blogginnlegget. Jeg snakker om kommentarer rettet mot store mennesker.
Joda, noen setter helt sikkert pris på en oppvekker. Men er man stor, har man nesten garantert fått høre ''oppvekkere'' minst førti ganger før.
Det å ha høy vekt i seg selv gjør ikke at man er mer utsatt for livsstilssykdommer. Vekt er bare vekt! Kosthold er noe annet, men det er like mange syke slanke folk som det er syke tykke folk.
Ellers; kommentaren til Maja utdyper nettopp det jeg sikter til.

sjokoladeilomma

04.06.2014 kl.14:52

Maja: Helt enig!!
Ja, jeg har også opplevd slike kommentarer. Jeg veide aldri for mye heller. Mange ganger i 14-årsalderen fikk jeg høre at jeg rørte meg for lite. Det var jo sant, men det ble stort sett sagt på grunn av størrelsen min. Realiteten var nok at jeg hadde litt ''valpefett'' som en viktig fysisk forberedelse til tenårene, og all utviklingen det medfører. Disse kommentarene bidro IKKE til at jeg fikk bedre selvtillit, akkurat.
Jeg fikk også en gang en kommentar om at jeg var feit på midten av barneskolen, fra noen av jentene i klassen. Det ble sagt for å trøste ei tredje jente, som syntes hun var feit. ''Neida, se på Øygunn, hun er tjukkere enn deg''. Det er tilgitt for lenge siden, vi var jo bare barn; men det satt i veldig lenge.
Jeg har nøyaktig samme erfaringer og holdninger som du har. Takk for at du deler <3

Pia

04.06.2014 kl.20:40

Det er så utrolig mange kilder på kosthold,vekt,hjerte/kar og kreft,at jeg vet ikke hvor jeg skal starte.Vet at "Landsforeningen for hjert og lungesyke" har mye info om det,og Tidsskrift for den Norske Legeforening" og WHO.Den britiske legeforeningen,samt den amerikanske har drøss av bra forskningsartikler.

Det jeg mener med å "ete seg ihjel"mener jeg at man har et kosthold fom øker risikoen for livsstilssykdommer drastisk.Og det er rett som du sier,det har ikke nødvendigvis noe med vekta å gjøre.I midt-norge kalles det gjerne inn-feit,og betyr at man er normalvektig,men at det dårlig kosthold vises på indre organer slik som hjerte/kar.

sjokoladeilomma

05.06.2014 kl.13:30

Pia: Skjønner! Ok, hvis de kildene sier det så stemmer det nok. Skal sjekke det ut før jeg eventuelt skriver om det en gang. Takk :) Det så sikkert ut som jeg tvilte på det du sa, forresten, men det gjorde jeg ikke: Alt jeg mente var at jeg var nysgjerrig og gjerne ville vite mer! Så er det sagt :)
Ja, nettopp. Da er vi enige om hva ''ete seg i hjel'' innebærer. Og da er det altså ikke relatert til dette innlegget. Det jeg snakker om, er kommentarer om å måtte spise sunnere, rettet mot tykke mennesker generelt. Ikke kommentarer til folk som har elendig kosthold. Det er ikke flere inn-feite tykke mennesker enn inn-feite tynne mennesker.

Skriv en ny kommentar

sjokoladeilomma

sjokoladeilomma

26, Trondheim

Dette er en body-positive blogg, et fristed for egenkjærlighet. Jeg er veldig engasjert, og jobber for et bedre samfunn der pasienter med spiseforstyrrelser ikke feilbehandles, der ingen diskriminerer andre på bakgrunn av vekt, og der pasientdeltakelse er mer tatt i bruk. Instagram: @coraline345 DISCLAIMER/ANSVARSFRASKRIVELSE: Jeg er ikke utdannet innen medisin! Selv om jeg gjør mitt beste for å presentere ekte fakta, er jeg bare et menneske. Alt jeg skriver er åpent for diskusjon. Jeg vil be deg om å bruke informasjonen her inne som mulige sannheter, og å kun omsette til handling det du vet vil gjøre deg godt. DU HAR ANSVAR FOR DEG SELV OG DIN EGEN HELSE. Jeg svarer på kommentarer. Alltid. E-post: croithe@gmail.com (Merk emnefeltet "Sjokoladeilomma")

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits