Hvordan takle matmengder og vektoppgang?

Ofte lurer jeg på: Gjør jeg det riktige ved å strø rundt meg med vitenskapelig informasjon?

Jeg velger å tro det. I og med at jeg ikke hadde vært hvor jeg er i dag, uten all informasjonen jeg har funnet.
I tillegg er pasienter med spiseforstyrrelser ekstremt mottakelige for logikk, og det ser ut til at pasienter får mer ut av terapi/behandling når de får skikkelig informasjon.

Det er bare ett problem.

På alle prorecovery-forum eller lignende jeg kjenner til (både Your Eatopia, Letsrecover, Science of EDs, ED Bites, og min egen blogg), har mange med spiseforstyrrelser et enormt behov for ALL informasjon, HELE tiden.
Dette handler om angst. Følgende er direkte oversatt herfra:

Jeg forestiller meg at dette forekommer når angsten har klart å gjøre frontallappene til sin slave. Angsten sier at noe er galt og må undersøkes. Frontallappene sendes ut for å finne riktig svar. Men innen svaret returnerer til angsten, har angsten funnet andre bekymringer, og sender dermed frontallappene ut igjen for å finne flere riktige svar. Angst er ikke kjent for å ha langvarig oppmerksomhetsspenn...

Så. Vil enda en undersøkelse, enda en artikkel om ekstrem overvekt, eller enda et forskningsresultat om fordøyelse gjøre at angsten forsvinner?

Jeg lar det spørsmålet henge i lufta, i håp om at dere finner et eget svar på det.
 


(Hvis du ser etter løsninger for å bli frisk uten økt vekt og økt matinntak, kommer du ikke til å finne det. Ikke mitt bilde)


Så. Tilbake til det innlegget skulle handle om, hvordan takler man matmengder og vektoppgang?
Det finnes ingen fasit på spørsmålet. Det finnes mange måter å takle det på, men først vil jeg nevne det aller viktigste man må innse:
Man er bare nødt til å akseptere det; både matmengdene og vektoppgangen. Begge deler er uunngåelig. Det er ingen vei utenom. Uten høyt matinntak og (nok) vektoppgang blir du aldri frisk. Punktum. 
(Nå kan du lese dette punktet én gang til, eller så mange ganger du trenger det.)

Selvfølgelig finnes det mange teknikker man kan bruke for å takle kropp og vektøkning best mulig. Under er noe av det som har hjulpet meg mest. Jeg har svart utdypende på dem før, så for å få 'extended version', klikk HER.

- Ikke bestem deg for hvor mye du skal veie til slutt.
-  Alle har en set point weight.
- Stol på kroppen din. Sett pris på at den holder deg i live.
- Ikke vei deg.
- Ikke tren. Kom deg ut av overlevelsesmodus!
- Unngå speil, kroppssjekking og klær.
- Sammenlign deg selv med andre. På en ny måte!
- Ikke lev etter regelen 'strong is the new skinny'.
- Målet? Aksepter kroppen din som den er. Uansett. 
- Try not to evaluate unfinished work.
- Det er ikke noe som heter 'for rask vektøkning'.
- Finn informasjon om hva som foregår med kroppen din.
- Krev svar av deg selv. 

Og selvfølgelig finnes det mange teknikker man kan bruke for å takle spising og matmengder best mulig. Under er noe av det som har hjulpet meg mest. Jeg har svart utdypende på dem før, så for å få 'extended version', klikk HER.

- Spis. Spis mye.
- Ikke vær restriktiv! Lytt til sultfølelsen!
- Ikke stol på metthetsfølelsen (ennå).
- Ikke tenk sunt/usunt.
- Følg cravings.
- Unngå lettprodukter og sukkerfrie produkter.
- Spis gjerne fast food! Kutt ned på fiber!
- Kos deg med mat så ofte som mulig.
- Spis mat du liker.
- Ikke spis alene.
- Eksponer deg selv! Jo før, jo heller. 

 


(Ikke mitt bilde)

 


#spiseforstyrrelser #spiseforstyrrelse #anoreksi #bulimi #ortoreksi #ednos #syk #frisk #recovery #helse #tips #råd #veiledning #informasjon #fakta #vitenskap #forskning #motivasjon #hjelp #mental #fysisk #kropp #vekt #takle

 

6 kommentarer

Karoline Johannesen

02.05.2014 kl.20:44

Kjempe fint innlegg og veldig mange gode poeng her :)

sjokoladeilomma

03.05.2014 kl.14:31

Karoline Johannesen: Takk, glad du likte det :)

Ingalill Mikalsen

03.05.2014 kl.18:46

Så fin blogg :) Gjerne spør meg om spørsmål til spørsmålsrunden jeg har på bloggen min :)

Maja

04.05.2014 kl.20:51

Jeg er veldig glad for at det finnes bloggere som deg, som faktisk gir spiseforstyrrelsen et ekte ansikt, og et virkelig ønske om å bli frisk.Jeg er syns det er utrolig tøft og bra at du skriver slik du gjør. Ærlig og ekte.

Jeg kjenner at jeg ønsker med hver eneste celle i den skrudde kroppen min å tro på det du skriver. Og du gjør jo faktisk også det du skriver. Da blir det jo lettere å stole på det.

Jeg er dessverre en av de med diagnosen som hele tiden følger sykdommens stemme(r). Og underspiser, overtrener, nekter, fornekter....u name it. Og kroppen min....er helt skrudd. Og ganske sliten.

Du er beundringsverdig tøff, og jeg vil lese det du skriver med åpent sinn. Det du gjør her er bra!!

Klem fra meg

sjokoladeilomma

07.05.2014 kl.11:00

Ingalill Mikalsen: Takk :)

sjokoladeilomma

07.05.2014 kl.11:01

Maja: Tusen takk, fine du! Det er rett og slett fantastisk å høre at du setter pris på, og får noe ut av, det jeg gjør. Tenker ofte på deg, selv om jeg ikke vet hvem du er. Stor klem tilbake!

Skriv en ny kommentar

sjokoladeilomma

sjokoladeilomma

26, Trondheim

Dette er en body-positive blogg, et fristed for egenkjærlighet. Jeg er veldig engasjert, og jobber for et bedre samfunn der pasienter med spiseforstyrrelser ikke feilbehandles, der ingen diskriminerer andre på bakgrunn av vekt, og der pasientdeltakelse er mer tatt i bruk. Instagram: @coraline345 DISCLAIMER/ANSVARSFRASKRIVELSE: Jeg er ikke utdannet innen medisin! Selv om jeg gjør mitt beste for å presentere ekte fakta, er jeg bare et menneske. Alt jeg skriver er åpent for diskusjon. Jeg vil be deg om å bruke informasjonen her inne som mulige sannheter, og å kun omsette til handling det du vet vil gjøre deg godt. DU HAR ANSVAR FOR DEG SELV OG DIN EGEN HELSE. Jeg svarer på kommentarer. Alltid. E-post: croithe@gmail.com (Merk emnefeltet "Sjokoladeilomma")

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits