Hvordan takle matmengder og vektoppgang?

Ofte lurer jeg p: Gjr jeg det riktige ved str rundt meg med vitenskapelig informasjon?

Jeg velger tro det. I og med at jeg ikke hadde vrt hvor jeg er i dag, uten all informasjonen jeg har funnet.
I tillegg er pasienter med spiseforstyrrelser ekstremt mottakelige for logikk, og det ser ut til at pasienter fr mer ut av terapi/behandling nr de fr skikkelig informasjon.

Det er bare ett problem.

P alle prorecovery-forum eller lignende jeg kjenner til (bde Your Eatopia, Letsrecover, Science of EDs, ED Bites, og min egen blogg), har mange med spiseforstyrrelser et enormt behov for ALL informasjon, HELE tiden.
Dette handler om angst. Flgende er direkte oversatt herfra:

Jeg forestiller meg at dette forekommer nr angsten har klart gjre frontallappene til sin slave. Angsten sier at noe er galt og m underskes. Frontallappene sendes ut for finne riktig svar. Men innen svaret returnerer til angsten, har angsten funnet andre bekymringer, og sender dermed frontallappene ut igjen for finne flere riktige svar. Angst er ikke kjent for ha langvarig oppmerksomhetsspenn...

S. Vil enda en underskelse, enda en artikkel om ekstrem overvekt, eller enda et forskningsresultat om fordyelse gjre at angsten forsvinner?

Jeg lar det sprsmlet henge i lufta, i hp om at dere finner et eget svar p det.


(Hvis du ser etter lsninger for bli frisk uten kt vekt og kt matinntak, kommer du ikke til finne det. Ikke mitt bilde)


S. Tilbake til det innlegget skulle handle om, hvordan takler man matmengder og vektoppgang?
Det finnes ingen fasit p sprsmlet. Det finnes mange mter takle det p, men frst vil jeg nevne det aller viktigste man m innse:
Man er bare ndt til akseptere det; bde matmengdene og vektoppgangen. Begge deler er uunngelig. Det er ingen vei utenom. Uten hyt matinntak og (nok) vektoppgang blir du aldri frisk. Punktum.
(N kan du lese dette punktet n gang til, eller s mange ganger du trenger det.)

Selvflgelig finnes det mange teknikker man kan bruke for takle kropp og vektkning best mulig. Under er noe av det som har hjulpet meg mest. Jeg har svart utdypende p dem fr, s for f 'extended version', klikk HER.

- Ikke bestem deg for hvor mye du skal veie til slutt.
- Alle har en set point weight.
- Stol p kroppen din. Sett pris p at den holder deg i live.
- Ikke vei deg.
- Ikke tren. Kom deg ut av overlevelsesmodus!
- Unng speil, kroppssjekking og klr.
- Sammenlign deg selv med andre. P en ny mte!
- Ikke lev etter regelen 'strong is the new skinny'.
- Mlet? Aksepter kroppen din som den er. Uansett.
- Try not to evaluate unfinished work.
- Det er ikke noe som heter 'for rask vektkning'.
- Finn informasjon om hva som foregr med kroppen din.
- Krev svar av deg selv.

Og selvflgelig finnes det mange teknikker man kan bruke for takle spising og matmengder best mulig. Under er noe av det som har hjulpet meg mest. Jeg har svart utdypende p dem fr, s for f 'extended version', klikk HER.

- Spis. Spis mye.
- Ikke vr restriktiv! Lytt til sultflelsen!
- Ikke stol p metthetsflelsen (enn).
- Ikke tenk sunt/usunt.
- Flg cravings.
- Unng lettprodukter og sukkerfrie produkter.
- Spis gjerne fast food! Kutt ned p fiber!
- Kos deg med mat s ofte som mulig.
- Spis mat du liker.
- Ikke spis alene.
- Eksponer deg selv! Jo fr, jo heller.


(Ikke mitt bilde)


#spiseforstyrrelser #spiseforstyrrelse #anoreksi #bulimi #ortoreksi #ednos #syk #frisk #recovery #helse #tips #rd #veiledning #informasjon #fakta #vitenskap #forskning #motivasjon #hjelp #mental #fysisk #kropp #vekt #takle

6 kommentarer

Karoline Johannesen

02.05.2014 kl.20:44

Kjempe fint innlegg og veldig mange gode poeng her :)

sjokoladeilomma

03.05.2014 kl.14:31

Karoline Johannesen: Takk, glad du likte det :)

Ingalill Mikalsen

03.05.2014 kl.18:46

S fin blogg :) Gjerne spr meg om sprsml til sprsmlsrunden jeg har p bloggen min :)

Maja

04.05.2014 kl.20:51

Jeg er veldig glad for at det finnes bloggere som deg, som faktisk gir spiseforstyrrelsen et ekte ansikt, og et virkelig nske om bli frisk.Jeg er syns det er utrolig tft og bra at du skriver slik du gjr. rlig og ekte.

Jeg kjenner at jeg nsker med hver eneste celle i den skrudde kroppen min tro p det du skriver. Og du gjr jo faktisk ogs det du skriver. Da blir det jo lettere stole p det.

Jeg er dessverre en av de med diagnosen som hele tiden flger sykdommens stemme(r). Og underspiser, overtrener, nekter, fornekter....u name it. Og kroppen min....er helt skrudd. Og ganske sliten.

Du er beundringsverdig tff, og jeg vil lese det du skriver med pent sinn. Det du gjr her er bra!!

Klem fra meg

sjokoladeilomma

07.05.2014 kl.11:00

Ingalill Mikalsen: Takk :)

sjokoladeilomma

07.05.2014 kl.11:01

Maja: Tusen takk, fine du! Det er rett og slett fantastisk hre at du setter pris p, og fr noe ut av, det jeg gjr. Tenker ofte p deg, selv om jeg ikke vet hvem du er. Stor klem tilbake!

Skriv en ny kommentar

sjokoladeilomma

sjokoladeilomma

26, Trondheim

Dette er en body-positive blogg, et fristed for egenkjrlighet. Jeg er veldig engasjert, og jobber for et bedre samfunn der pasienter med spiseforstyrrelser ikke feilbehandles, der ingen diskriminerer andre p bakgrunn av vekt, og der pasientdeltakelse er mer tatt i bruk. Instagram: @coraline345 DISCLAIMER/ANSVARSFRASKRIVELSE: Jeg er ikke utdannet innen medisin! Selv om jeg gjr mitt beste for presentere ekte fakta, er jeg bare et menneske. Alt jeg skriver er pent for diskusjon. Jeg vil be deg om bruke informasjonen her inne som mulige sannheter, og kun omsette til handling det du vet vil gjre deg godt. DU HAR ANSVAR FOR DEG SELV OG DIN EGEN HELSE. Jeg svarer p kommentarer. Alltid. E-post: croithe@gmail.com (Merk emnefeltet "Sjokoladeilomma")

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits