Om sult og metthet. Og kilder.

Etter ha publisert forrige innlegg, mottok jeg to kommentarer som satte fingeren p noe veldig viktig. Ettersom de handler om noe jeg helt har glemt argumentere for eller fortelle om, fortjener de et eget innlegg.
Den frste viktige kommentaren kom fra Pantora. Utdrag:

Jeg er ogs uenig/forvirret av det du skriver om overspising. Klart det finnes for mye mat, hvordan kan du si at det ikke gjr det nr s mange i dag sliter med overvekt, som direkte flge av at de spise for mye?

Det andre viktige sprsmlet kom fra Anne:

Kilder...?


(Ikke mitt bilde)

S, alts. Jeg har tidligere sagt ting som:
- Det er ikke noe som heter for mye mat.
- Usunn mat finnes ikke.
- Personer med restriktive spiseforstyrrelser kan ikke overspise.

Bare s det er nevnt frst som sist: Disse utsagnene er satt p spissen! Jeg ordlegger meg spass provoserende og kontroversielt for vekke oppmerksomhet. Jeg orker ikke dulle med andre folks meninger, jeg vil forske rske fastgrodde myter opp med rota, og skal det vre mulig er jo folk ndt til legge merke til det jeg sier.
Problemet hittil har vrt at jeg absolutt ikke har argumentert og forklart godt nok for disse pstandene. Jeg har trodd jeg har gjort det, men takket vre disse kommentarene inns jeg at det manglet en hel del forklaringer fra min side. S takk til dere to! <3

N skal jeg alts ta for meg disse tingene.

- Det er ikke noe som heter for mye mat. Her snakker jeg i all hovedsak om personer i recovery fra restriktive spiseforstyrrelser. Det er det viktigste. Underernrte kropper trenger faktisk all nring de kan f, og det er ikke mulig spise for mye i dette tilfellet.
Nr det gjelder mennesker uten spiseforstyrrelser, sier det seg jo selv: Det er klart det gr an spise for mye! Men jeg har en opparbeidet meg en annerledes oppfatning av kosthold enn mange andre har. Jeg tror det er veldig mange som ikke har en optimal sult- og metthetsflelse, eventuelt ikke lytter til sin sult- og metthetsflelse. Disse menneskene forsker leve sunt, og har regler om at de skal spise s og s mye i lpet av en dag, ikke unne seg spesifikke typer matvarer, og at de skal stoppe spise etter en gitt mengde uavhengig av om de faktisk er mette eller ikke.
Det mener jeg er feil.
Jeg mener ogs det er et samfunnsproblem i noen grad.
For eksempel ser jeg slike ting skje blant folk jeg kjenner. Godt voksne mennesker som vel egentlig har hatt et halvt liv p opprette god kontakt med egen kropp, men som likevel ikke tar hensyn til at metthetsflelsen er et viktig behov. Litt snn, jeg har spist et kakestykke i dag, s jeg kan ikke spise meg helt mett til middag.
Jeg tror det kun finnes n faktor som tilsier at man spiser for mye, og det er at man er mett fr man har spist opp mltidet, men likevel fortsetter (Merk: Dette gjelder ikke personer i recovery). Dersom man derimot har spist opp maten, men fremdeles er sulten, trenger kroppen mer. Og den trenger mer helt til metthetsflelsen er p plass.
Man skal selvflgelig ikke bli stappmett hele tiden (selv om det er helt greit iblant, det ogs!), det holder bli tilfredsstilt. Dessuten er det ingenting i veien med bli sulten igjen etter tre timer. Eller n time, for den del. S lenge vi lytter til kroppen og handler deretter, finnes ikke for mye mat!
Og til slutt: Forbrenning er et viktig stikkord her. Jeg tror det er relativt store mrketall p hvor mange som lever i overlevelsesmodus, eller i beste fall med nedsatt forbrenning. For opprettholde en optimal forbrenning er det avgjrende lytte til kroppens behov. Flger man ikke sultflelsen, vil kroppen over tid forst at den faktisk ikke fr nok, og begynner reservelagre fett. leve i overlevelsesmodus over tid vil fre til at man blir underernrt og samtidig legger p seg av 'ingenting', og kanskje man til og med fremstr som overvektig. Nedsatt forbrenning blir jo aldri reparert dersom man ikke spiser nok til reparere den. Flger man sultflelsen og spiser det man har lyst p (cravings), vil forbrenningen ke nok til at et kakestykke 'for mye' ikke spiller noen rolle i det hele tatt.


(Ikke mitt bilde)

- Usunn mat finnes ikke. Ogs her snakker jeg i all hovedsak om personer i recovery, med samme argumentasjon: Underernrte kropper trenger all mat de kan f, og det er ikke mulig spise for usunt i dette tilfellet.
Selvflgelig gr det an ha en usunn livsstil og et usunt kosthold. Men ogs dette ser jeg ganske annerledes p enn de fleste.
For understreke problemet vil jeg be deg svare p sprsmlet: Hva er sunt, hva er usunt?
Klarer du gi en klar definisjon av disse begrepene? Kan du gi meg en skillelinje? Noe som gjelder for alle? (Dersom du mener du kan gi en helt klar definisjon og skillelinje, tror jeg sannsynligvis ikke p det du sier, men du m gjerne teste meg.)

Min definisjon av sunt eller usunt, er kort og bestr av ett ord: Variasjon. En mer utbrodert lsning tror jeg ikke finnes. Selvflgelig mener jeg ikke det er variasjon variere mellom ulike typer sjokoladeplegg og lignende. Jeg pstr heller ikke at man er ndt til spise sjokoladeplegg eller trkke i seg dessert til stadighet bare for spise det. For selv om kroppen har behov for karbohydrater, proteiner, vitaminer, mineraler og glukose (osv), har vi ikke et spesifikt behov for iskrem eller plse i brd. Men kroppen har jo ikke et spesifikt behov for salatblader eller quinoa heller. Behovet dreier seg om nringssammensetningen i maten, og kroppen (eller, hjernen) lrer av erfaring hvor den fr tak i det den fr yeblikket trenger. Et eksempel her er min mor. I gr fortalte hun meg at hun hadde brukt leverpostei p brdskiva hver dag i revis uten bli lei. Det var leverpostei hun ville ha. Hun konkluderte halvveis med at det kunne komme av at hun lenge hadde jernmangel. (Jeg vet ikke om leverpostei i dag kan gi kroppen jern p samme mte som da, men det er uansett en annen diskusjon.)
Jeg vil gjerne utdype litt om cravings. Se for deg at du like etter middag fr et enormt sug etter Ballerinakjeks, Du fr dermed to valgmuligheter: Enten kan du spise kjeks, eller droppe spise kjeks. Spiser du kjeks, tilfredsstiller du suget, og du slutter tenke p kjeksene. 'Problem' solved. Dersom du dropper kjeks, er sjansen relativt stor for at kjeksene ligger i underbevisstheten din og fortsetter forstyrre. Kanskje frer det til at du ender opp med spise mer til middag enn du egentlig har behov for, bare for forske tilfredsstille et behov uten gi deg selv muligheten. Kanskje frer det til at du spiser 'lite nok' og unngr Ballerinakjeks i en uke, men plutselig 'sprekker'. Nr det kommer til stykket, sitter du plutselig der og har spist en halv pakke Ballerinakjeks til tross for at du egentlig hadde lyst p to. See my point? Det finnes nok ingen holdepunkter for at det er ndvendig spise dessert hver dag, og det er heller ikke noe ml. Men dersom du spiser det du har lyst p nr du har lyst p det, vil suget stilne, og du vil f en hy forbrenning med p kjpet. Hres ikke srlig nitrist ut, spr du meg.
At noen kun har lyst p Grandiosa og Cola tror jeg ikke er en mulig konsekvens av flge signalene fra kroppen, forresten. Alle kropper har behov for vitaminer og mineraler. Ergo: Har man ikke cravings for andre ting enn ferdigpizza og brus, flger man faktisk ikke ekte signaler. Da spiste man ikke variert nok i utgangspunktet.
Konklusjonen her blir den samme som i forrige avsnitt: S lenge vi faktisk flger signalene fra kroppen vr, er vi trygge!


(Ikke mitt bilde)

- Personer med restriktive spiseforstyrrelser kan ikke overspise. Dette har jeg sagt mange ganger n, og jeg mener det absolutt. Overspisingslidelse er en helt egen sykdom. En sjelden sykdom. Overspisingslidelse er et resultat av en nevrobiologisk tilstand i hjernen, og denne tilstanden er en fullstendig annen enn tilstanden som resulterer i restriktive spiseforstyrrelser. Det er ikke mulig ha begge deler. Mange med anorexia nervosa opplever utvikle bulimia nervosa eller 'bulimiske tendenser' over tid. Den typen spising som forekommer i bulimi, er ikke overspising: Det er et direkte resultat av underernring, og er kroppens mte holde seg i live p.
Svrt mange med restriktive spiseforstyrrelser bruker nettopp ordet 'overspising' (bingeing). Dersom forskere eller markedsanalytikere dermed antar at det som foregr er overspising, vil misforstelsen spres. Jeg vet ikke om dette faktisk skjer i stor grad, men det har ikke vrt gjort mye (konkluderende) forskning p omrdet enn. Men det finnes klare skillelinjer mellom overspisingslidelse og restriktive spiseforstyrrelser. Her er noen tegn p overspisingslidelse:
- Personen spiser 'mer enn normalt' i hemmelighet i tidlig barndom. Slike hendelser forekom oftere enn for eksempel barnebursdager eller Halloween (som begge legger opp til spise mer godteri enn ellers). Slike hendelser forekom lenge fr personen forskte g p diett eller vre restriktiv.
- Personen var overvektig rundt nirsalderen og klinisk overvektig et par r senere.
- I tenrene ble personen satt p en eller flere dietter av lege eller foreldre.
- Personen praktiserer ingen restriktiv atferd av egen fri vilje. Nr personen som ung ble satt p diett av andre, gjorde hun/han sitt beste.

Og kilder, da:
Stort sett har jeg brukt YourEatopia som kilde. Denne siden er en sekundrkilde, alts er den en slags sammenfatning av annen forskning: Blant annet The Minnesota Starvation Experiment, Walter Kaye, Maudsley/MinnieMaud, Philip Mehler, Janice Russell og Andrea Garber. Kildene denne nettsiden bruker er HER.
Jeg har ogs brukt DENNE, en artikkel skrevet av en anerkjent norsk ernringsfysiolog.



#spiseforstyrrelse #spiseforstyrrelser #anoreksi #bulimi #ortoreksi #ednos #overspising #binge #BED #myter #fakta #livsstil #sunnhet #sunn #usunn #helse #sannhet #tips #rd #informasjon #opplysning #forskning #vekt #kropp #mat #sulten #mett #signaler #signal

12 kommentarer

Lena Ludvigsen -

03.03.2014 kl.20:52

M bare applaudere. Du har s rett, og formulerer deg p en PERFEKT mte! Dette er det mange som trenger lese:)

Maria

03.03.2014 kl.21:05

Men hva med snne som meg da? Med overspisingslidelse fra tidlig barnsben og frem til n, med anoreksi (i atferd) i lengre perioder? Har jeg.. endret forstyrrelsen over tid?

Jeg er ikke uenig med deg, jeg bare forstr ikke helt hvor jeg kan plassere meg selv.

sjokoladeilomma

05.03.2014 kl.09:26

Lena Ludvigsen: Tusen takk for det, fine du! :)

sjokoladeilomma

05.03.2014 kl.09:38

Maria: Viktig sprsml! Her skal jeg tr s forsiktig som jeg bare kan... Jeg skal ikke hevde noe som helst i dette svaret, men forske stille pne sprsml. OG understreke at jeg ikke har noen utdanning innen helse. Husk at det er ikke sikkert denne forskningen (som jeg tror er riktigere enn mye annen forskning!) har rett om alt!
Ok, alts. Sprsmlene som dukker opp hos meg, er:
- Har du ftt diagnosen overspisingslidelse? Fler du i s fall selv at det stemmer for deg? (Dersom ja p begge deler: Case closed :P Da har jeg nok tatt feil!)
- I lys av sprsmlet ditt, ser jeg at rundt halvparten av kjennetegnene p overspisingslidelse like godt kan vre innenfor "normalen". For eksempel tror jeg mange barn spiser godteri (eller annen mat de liker, som foreldrene ikke lar dem f til hverdags) i smug relativt ofte. Jeg gjorde det hver mandag i byen da jeg gikk p musikkskolen, og kjpte flere ganger ukentlig godteri i storefri p ungdomsskolen :p Jeg tror det er viktig ikke forveksle foreldrenes regler med overspisingslidelse. Uten at jeg mener si at det var det du gjorde, selvflgelig! Du trenger ikke svare p noe av dette heller. :)
- Spiseforstyrrelser kan endres over tid. Iflge det jeg har lest, kan derimot ikke det nevrobiologiske utgangspunktet endres. Enten ligger restriktive spiseforstyrrelser "latent", eller s gjr det ikke det... Det KAN jo hende det er mulig at bde restriktiv sf og overspisingslidelse ligger latent samtidig, det vet jeg ingenting om.
Men for sikkerhets skyld: Fler du deg trygg p at overspisingen ikke egentlig er "reaktiv" spising? Alts et direkte resultat av restriktive handlinger? Man trenger ikke ndvendigvis vre underernrt for "sprekke".
Misforst meg rett, jeg prver ikke overbevise deg om at du tar feil: det er kun en selv som kan vite hva som stemmer eller ikke! Det var vanskelig komme med svar her uten trkke deg p trne, hper jeg klarte det noenlunde greit?? :S

Ingvild

05.03.2014 kl.12:35

Utrolig spennende resonnement (?) du kommer med!! Nr jeg leser med argusyne (i mangel av et annet ord, les: trler gjennom teksten objektivt), er jeg igrunn veldig enig med det du skriver. Man er jo i det hele og store LRT og VANT med at "snn er det og det er snn". Eksempel at grnnsaker er sunt, brus er usunt. Alle m ha melk fra kua fordi det er kalsium. ++

HELT enig med dette sunt/usunt, det finnes ingen definisjon! Ting kan BLI "usunt"(les: uehldig) dersom man spiser for ensidig (av noe). I likhet med at det er usunn oppfrsel hvis man bare sitter foran PC'en, eller lper i timesvis hver dag og pdrar seg skader.

Jeg tror egentlig det m en holdningsendring til angende f.eks bulimi. Har i alle r med den skammelige lidelsen flt at det var overspising. Naturlig nok, ettersom 1 hel loff, 200gr sjokolade, en pakke melk osv fant veien ned i magen (og opp igjen, hehe).

Men er det rart, nr jeg i ukene fr hadde levd p 500kcal hver dag?! Stakkars kroppen.

I den sammenheng tenker man selvflgelig at man ved innta 15000kcal (ex) den dagen, legger p seg til neste dag. Men siden vektoppgang skjer over tid, s vil jo det, pluss 500kcal p 7 dager, gi et stabilt inntak over de 8 dagene. Ergo, vil man ikke oppn vektoppgang. (Dette var kun eksempeltall og ikke regnet p :))

Dette med cravings er ogs interessant. Har i perioder opplevd f skikkelig cravings p leverpostei. Over et par dager kunne jeg spise en boks alene som et mltid, ogs flere ganger omdagen. Jeg s for meg at kroppen ropte etter jern :)

Du skulle skrevet artikkel i et blad om dette ;)

Kleeeeem!

Maria

05.03.2014 kl.17:09

Du klarte deg bra, hehe! Og jeg spr jo mest fordi det er interessant hre andre med sf komme med sin mening :)

Jeg har ikke ftt en diagnose, for jeg tr rett og slett ikke. Men slik jeg ser det (og folk jeg har bodd med) vil nok kategorisere atferden min dithen. Hva jeg gjorde da jeg var lita er ikke godt si, men det var mer enn bare litt smugspising her og der.

Overspisingen har alltid vrt der vil jeg si, det var frst da jeg ble klar over at dette var noe psykisk og ikke bare "glad i mat, hh" at jeg prvde endre p det. S kanskje den anorektiske biten er den reaktive? Siden det kun var i atferd, mener jeg.

Jeg tror jeg ble sykere/mesket meg med sykdommen da jeg forstod at den eksisterte. Jeg fikk "lov" til holde p slik, if u feel me? Da mener jeg bde O og A (og forsk p M) og alt mulig annet rart. Rare greier.

Hper dette ga noen svar!

sjokoladeilomma

10.03.2014 kl.10:51

Ingvild: Tusen takk for kommentaren! Den er veldig reflektert, du sier mye interessant her. Det gjr du jo forsvidt alltid, s jeg liker alltid hre (eller lese) hva du tenker om ting. :) Har vrt treig til svare denne gangen, det er jeg lei for. Det var litt fordi kommentaren var s lang, jeg funderte lenge p hva jeg egentlig kunne svare, fordi du sa s mye. Men jeg tror jeg lar det bli med dette. Du sa tross alt ingenting jeg vil diskutere, jeg er bare helt enig med deg i alt!
Stor klem <3

sjokoladeilomma

10.03.2014 kl.11:03

Maria: Det er vanskelig navigere... Jeg er jo ikke deg, s jeg kan bare gjette meg til hvordan ting er (og gjetninger er jo temmelig lite ufeilbarlige).
Det er kjempevanskelig vite noe om hvorfor ting ble som de ble. For eksempel om du spiste mye som barn som resultat av at du egentlig hadde cravings p noe du ikke hadde tilgang p (Jeg pleide i hvert fall selv spise mer mat nr jeg hadde cravings p noe helt annet, som frisk alts). S er det ogs den faktoren at personer uten optimal sult- og metthetsflelse ikke egentlig kan vite hvorvidt de spiste for lite, passelig eller for mye dagen i forveien. Har man uten ane det spist litt for lite, har man jo uvitende vrt restriktiv. Som kan fre til en "sprekk" man ikke skjnner noe av. Det samme kan gjelde personer som ikke teller kalorier samtidig som de ikke har optimal sultflelse: De tror de spiser det de trenger, men spiser kanskje bare 1500 kcal likevel.
Jeg har aldri hrt om anoreksi som det reaktive. Det kan jo tenkes vre mulig, det vet jeg ikke. Det jeg vet, er at jeg hper inderlig det blir forsket mye, mye mer p disse tingene fremover! Vi trenger svar for unng feildiagnostisering og feilbehandling.
Jeg hper ikke jeg virker fanatisk eller for bastant. Jeg bare forsker sette dette opp mot forskningen jeg har lest om, i og med at jeg tror p denne forskningen. Nr det er sagt, trenger slett ikke forskning alltid vre riktig, langt ifra! Det kan oppst feil, alt fra sprsmlsformuleringer til kontrollgruppe (etc) kan bli feil.
Jeg kjenner meg igjen i det du skriver om "meske seg" med sykdommen. Huff.

Maria

12.03.2014 kl.02:57

Takk for svar, ! :)

Frst og fremst: Det er veldig fint se at du tar det s god tid til svare. At noe er forstyrret i spisevanene mine er det i alle fall ingen tvil om, haha :p Synes hele temaet sf er uhyre interessant selv om manisk opplesning p temaet ikke alltid er s lurt. Lite trigging for tiden, dog.

Om jeg lurer mer, s tar jeg det p fb jeg :)

Klem!

sjokoladeilomma

13.03.2014 kl.12:30

Maria: Nei, DET er det ikke tvil om .
:-)
S bra at det er lite trigging for tiden! (Vi er to, forresten.)
Jeg tror heller ikke manisk opplesing p temaet er s lurt, men jeg tror det er veldig lurt ogs i enkelte tilfeller. For eksempel var det dumt av meg lese meg opp p det med intensjonen om forbli syk (les: bli enda litt sykere), mens n er det gull verdt vite hva som skjedde under aktiv restriksjon og hva som skjer i recovery. Bde fysisk og psykisk. Hadde jeg ikke visst det jeg vet om vskeansamlinger n, for eksempel, hadde jeg hatt tilbakefall for lenge siden! Hehe.

At jeg tar meg god til tid svare, ser jeg p som en selvflge... Du har tatt deg god tid til skrive til meg, da skulle det vel bare mangle at jeg viser deg gjensidig respekt? Dessuten har jeg ingen interesse av svare noe svada :)

Klem!

Amalie

25.05.2014 kl.10:50

Kan like gjerne bare ta sprsmlet mitt her..

Alts n er det 6. Dagen min hvor jeg "trykker i trynet". Jeg gjr ikke annet i lpet av en dag fler jeg.. Tenker p mat, spiser mat, lager mat, maser om mat.. Jeg begynner nesten fra jeg str opp til jeg fr og legger meg.. Bare hittil (siden 9.) har jeg spist 4 skiver(godt med smr, ost, leverpostei, makrell i tomat, majones - ikke magert med andre ord..) 4 flatbrd, en ntid - sikkert 10-20 selvskjrt osteskiver utenom.. Og en ntid.. Pluss en 6-7 haribo egg. Og jeg vil ha mer.. Whaaaat.... Er du sikker p at dette er normalt?!

Eksempel p i gr: 4 Nidar egg med melkefyll (alts de "sm sjokoladene som er i en blpose..), restene fra Nidar smgodt-posen, 3-4 skiver med ost, 8 sjokoladeboller, piss hestesko (sikkert tilsvarende 4 porsjoner om ikke mer), hvitlksbaguette (en hel, men p bare innholdet), Nidar smrbukk melkesjokolade (var bare 5 biter jeg ikkebspiste av en hel), en bolle med risengrynsgrt..

Mengder? Ja..

Allikevel blir jeg ikke tilfredsstilt..:/

sjokoladeilomma

26.05.2014 kl.12:45

Amalie: Det er helt normalt. 6 dager er ikke lenge. Husk at optimalt ernrte mennesker (energy-balanced people) ikke opplever denne typen sult! Kjenner du noen ikke-spiseforstyrrede som opplever det samme? Neppe. Det er ikke rart du ikke craver magre ting; kroppen din vil ha fett og karbohydrater s den kan reparere, reparere, reparere. Vil du ha mer, spis mer. Det kommer til g bra! Jo bedre ernrt du blir, jo mindre sulten vil du fle deg. Vet ikke om jeg har linket til den fr, men les denne: http://fyoured.com/post/36059452662

Skriv en ny kommentar

sjokoladeilomma

sjokoladeilomma

26, Trondheim

Dette er en body-positive blogg, et fristed for egenkjrlighet. Jeg er veldig engasjert, og jobber for et bedre samfunn der pasienter med spiseforstyrrelser ikke feilbehandles, der ingen diskriminerer andre p bakgrunn av vekt, og der pasientdeltakelse er mer tatt i bruk. Instagram: @coraline345 DISCLAIMER/ANSVARSFRASKRIVELSE: Jeg er ikke utdannet innen medisin! Selv om jeg gjr mitt beste for presentere ekte fakta, er jeg bare et menneske. Alt jeg skriver er pent for diskusjon. Jeg vil be deg om bruke informasjonen her inne som mulige sannheter, og kun omsette til handling det du vet vil gjre deg godt. DU HAR ANSVAR FOR DEG SELV OG DIN EGEN HELSE. Jeg svarer p kommentarer. Alltid. E-post: croithe@gmail.com (Merk emnefeltet "Sjokoladeilomma")

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits