Mine recovery-tips

Her flger tipsene som har fungert best for meg s langt. Jeg vil jo gjerne dele dem med dere! Kom gjerne med egne tips i kommentarfeltet!

Omfavn ideen om en 'ny normal'.
Tilfriskning tar alt fra 3 til 24 mneder. Vr tlmodig. Kroppen bestemmer.

Spis nr som helst. Det er alltid bra for kroppen spise.

Legg merke til sm forbedringer underveis, og husk feire dem.

Ikke ha som ml 'spise riktig mat til riktig tid', 'bare bli fruktbar', 'oppn og beholde en spesifikk vekt', 'g opp nok i vekt til f vre i fred', eller 'redusere symptomer p sulting'.

Ingen matrestriksjon. Ingen trening. Ingen veiing.

Kroppen er ingen maskin, men den vet hva den driver med.

Gi kroppen nok nring og hvile.

Jo mindre du spiser, jo lenger tid tar det bli frisk: Fordi det blir tilsvarende vanskelig for kroppen finne resterende energi til reparere skader.

Ikke ha lett-/lightprodukter hjemme.

Ikke la fordyelsesproblemer friste deg til spise mindre. Fordel heller maten mer utover dagen. Yoghurt med sin aktive bakteriekultur er din bestevenn.

Motst fristelsen til drikke mye vann i de to frste fasene i recovery. Mye mat gir nok vann i seg selv, dessuten er du sannsynligvis full av vskeansamling. Kdder du med vskeansamlingen, kan elektrolyttbalansen g bananas, og det vil du ikke.

Er du trst, srg for at det du drikker er rikt p kalorier. Bytt ut vann, grnn te, svart kaffe og Pepsi Max med milkshake, yoghurtsmoothie, kakao, caf latte, honningmelk, etc. Bruk gjerne helmelk, flte, sukker, honning, sirup, ntteoljer, kokosolje eller lignende som stning.

Kaffe setter fart p fordyelsen og kan hindre nringsopptak av noe av maten du spiser. Ikke drikk mer enn 1-2 kopper daglig, og srg for at kaffen inneholder rikelig melk/flte og sukker for la kroppen fokusere p nringsopptak og gjenoppbygging av fordyelsen.

Ntter og fr er dine beste venner. Med 100 kalorier i hver hndfull br de konstant vre lett tilgjengelig, og du br smspise av dem s ofte som mulig gjennom dagen. Ntter og fr gjr ogs en god jobb for helbrede fordyelsessystemet.

Vskeansamling = helbredelse. Smerte = TA DET MED RO (slik at helbredelsen kan g sin gang uten at du forstyrrer).

Vskeansamlinger letter vanligvis etter et par mneder, men kun dersom du spiser minimum 3000 kalorier hver eneste dag. (Kommer det dager der du ikke klarer n kalorimlet, er det ingen katastrofe, da tar det bare noen dager ekstra.)

Du trenger minimum 3000 kalorier per dag. rsaken er at kroppen trenger 1000 kalorier for reparere skader (hud, hr, negler, hjerte, nyrer, fordyelse, hjerne, skjelett, blod...). Sett bort fra dette trenger enhver kropp minimum 1000 kalorier daglig for opprettholde grunnleggende forbrenning og stoffskifte, og minimum 1000 kalorier daglig for kontinuerlig fett- og muskelbygging. (Ditt nyaktige kaloribehov er litt varierende, les mer her. 3000 er gjennomsnittet.)

Fett er ikke en energilagringsenhet: Det er det strste og viktigste hormonproduserende organet i kroppen.
Ekstrem sult er vanlig i recovery, og det skjer nesten alle!
respondere p ekstrem sult er IKKE overspising. Det er kroppen som forteller deg hva den virkelig trenger. Du kommer ikke til fortsette spise 'for mye' nr du ikke lenger er underernrt.

Dersom du lider av en restriktiv spiseforstyrrelse (anoreksi, bulimi, ortoreksi, EDNOS), kan du like gjerne kutte ut ord som 'bingeing' og 'overspising' fra vokabularet frst som sist. Overspisingslidelse (Binge Eating Disorder/BED) er nemlig IKKE MULIG dersom man har evne til vre restriktiv! Ergo: Har du sultet deg, har du aldri overspist (selv om det fles snn), og har du overspist, har du aldri sultet deg (selv om det fles snn).
Underernrt og undervektig er ikke det samme. Undervekt og underernring behver ikke forekomme samtidig. Det er fullstendig mulig vre klinisk overvektig og likevel vre underernrt! Underernring forekommer nr kroppen ikke fr viktige nringsstoffer, uansett hva vekttallet mtte vise.
S lenge kroppen er underernrt, er oppblomstring av bulimi svrt sannsynlig! Dessuten er bulimi nesten umulig stanse s lenge kroppen forblir underernrt. Dette handler IKKE om drlig selvdisiplin eller mangel p kontroll! Det er faktisk bare 'body orders'! Skal du bli kvitt bulimisk aktivitet, er eneste varige lsning spise. Og da mener jeg spise det kroppen din faktisk ber om, absolutt alt den ber om.
Respondr p sultflelse, alltid. La aldri restriksjon snike seg inn.
ikke respondere p sult (ogs ekstrem sult), eller kun spise 2000 kalorier per dag, blir som drive en diger fabrikk og kun ansette n arbeider. Maskinene som trengs vil stadig bli delagte, og n arbeider rekker aldri annet enn halvveis reparere den samme skaden dag ut og dag inn, fordi ingen gir arbeideren ressurser til reparere den fullstendig. Alle de andre fabrikkoppgavene forblir urrte. I en slik situasjon sier det seg selv at denne fabrikken er nr konkurs.
Det er kroppen som bestemmer hva den skal veie. IKKE DU.

'Jeg er ikke sulten, men jeg er sulten!' betyr at fordyelsen ikke rekker henge med p kravene fra resten av kroppen. Flelsen er mildt sagt forstyrrende, men det eneste som hjelper er fortsette spise like mye. For f forbrenningen i gang igjen er det deleggende (og svrt tidkrevende!) jo-jo-spise. Kroppen m lre stole p at den fr nok mat, skal den slippe lagre alt til senere.

For klare n kalorimlet nr magen fles full: Spis mat med hy kaloritetthet. Ferdigmat, fastfood, ntter og fr kan vre til god hjelp. Det samme kan mange sm mltider.

Fast food kan vre en god id, da kroppen slipper bruke mye energi p fordye den. I motsetning til f.eks. salat eller annet med mye fiber, som kroppen bruker mye energi p fordye. I recovery vil du ha mest mulig energi inn, ikke ut!
Du har alt vinne p spise MYE i recovery. I motsetning til alle andre alternativer, bidrar mye mat til forhindre skalt overvekt (les: hyere vekt enn kroppens egne mlvekt, som kan bli skadet permanent av for mange runder med slanking). Mye mat bidrar til forhindre 'det farlige magefettet', opprettholder optimal forbrenning og stoffskifte livet ut, og ikke minst gjr det recovery MYE lettere fordi kroppen ikke like lett kan fortsette reservelagre fett underveis.

Kroppen kan, og br, 'overshoote' sin egen mlvekt for kunne fordele fett- og muskelmasse jevnt utover hele kroppen. Denne mekanismen reduserer sjansen for 'det farlige magefettet' og hjerteproblemer.
Vi kan ikke spise LOGISK. Evolusjonsmessig hengen logikken tusenvis av r etter i utviklingen. Logikk forteller oss ingenting av verdi om hvordan vi blir, og forblir, optimalt energiske. Logikk forteller oss ingenting om hva kroppen trenger akkurat her og n. Instinktet forteller oss det!

Kroppen er fantastisk. Den vet hva den gjr, og den gjr ALT DEN KAN for holde deg i live. Logikken er sjansels satt opp mot overlevelsesinstinktet.

Ved behandling av spiseforstyrrelser KAN IKKE terapeuten vre redd for det samme som spiseforstyrrelsen er redd for! Med andre ord: Terapeuten kan ikke vre redd for enkelte matvarer, visse mengder mat, eller et visst spisemnster! Dette er verdens enkleste oppskrift p tilbakefall.
Det finnes ikke sunt og usunt, og det er ingenting som heter for mye. Ikke i recovery, og faktisk ikke senere heller. Det burde ikke vre noe som het sunt, usunt eller for mye for noen som helst. Kroppen er smart. Den sier hva den trenger, nr den trenger det, og nr den ikke trenger mer. bli fortalt at du m passe p hva du spiser, og passe p vekta, er spille p lag med spiseforstyrrelsen. Dessuten fratar det kroppen dens eget naturlige sprk og tvinger oss til spise 'logisk', noe som ikke er mulig.

Helt friske pasienter havner svrt sjelden over BMI 25 nr kroppen har funnet SIN vekt.

Den vanligste tilnrmingen til spiseforstyrrelser i helsevesenet er, vel, ille. Vi kan sammenligne det med solsikker. La oss si at en person, Harriet, oppsker sin behandler for f hjelp til overkomme sin solsikkefobi. Harriet fr hre av sin behandler at:

A: Fobien handler ikke om solsikker i det hele tatt.
B: Det finnes gode solsikker og onde solsikker, s hun m vre forsiktig!
C: S lenge Harriet ikke forvandles til bli helt hekta p solsikker, vil det vre mulig bli helt frisk og leve et normalt, balansert liv hvor hun verken er redd for eller lengter etter solsikker.
I dette scenarioet er det ingen som tenker p at solsikker strengt tatt ikke utgjr en trussel for noen som helst. Derfor vil behandlingsteamet legge opp til at solsikkenes onde natur er noe Harriet skal vre klar til flykte fra.

(Neste innlegg: Tips til recovery-mat)


#spiseforstyrrelse #spiseforstyrrelser #anoreksi #bulimi #ortoreksi #ednos #recovery #frisk #syk #tips #rd #fakta #mat #vekt #spise #behandling #BMI #kropp

7 kommentarer

Tiffany & Daisy

03.02.2014 kl.11:38

Brae tips! :D

M

03.02.2014 kl.13:36

Mange gode rd her; takk! :)

Men en ting (til:P) som jeg ikke skjnner helt er sikte til evolusjonen og at kroppen vet hva den trenger instinktivt, samtidig som si at man skal kjre p med fastfood- Ja, kroppen vet fra naturens side hva den trenger, men det er vel lite av moderne ferdigmat/fastfood som kan sies vre naturlig... om man skal sikte til evolusjonen,s burde man vel fokusere p spise maten som kom fr overflodssamfunnet? skalt "naturlig"mat som ikke er bearbeidet? Kroppen er ikke gjennom tusen r blitt vandt til mcdonalds eller godteri liksom xD Det er jo noe som har kommet de siste tirene...

For ikke snakke om at etter r med sulting/underernring s skulle man tro at det beste for bygge opp igjen kroppen mtte vre spise mest mulig nringsrik mat?

Og p toppen av det hele sier psykologen min at kroppen er i ubalanse etter mange r med spiseforstyrrelser og gjerne bruker lang tid p justere seg igjen.

Hilsen Forvirra :P

Tine

03.02.2014 kl.14:28

Kan du sende hele den smrbrd lista til min gamle fastlege si at hun feila p absolutt alle punkter det er mulig feile p?

sjokoladeilomma

04.02.2014 kl.13:47

Tiffany & Daisy: Glad du/dere likte dem! :)

sjokoladeilomma

04.02.2014 kl.14:19

M: Selv takk! :)

Oi, her tror jeg kanskje jeg m ha kjrt litt for fort gjennom. Jeg mener ikke at alle skal kjre p med utelukkende fast food hele tiden! Det eneste jeg mente si, er at fast food kan vre en god id fremfor fiberrik mat - og da mener jeg i recovery, ikke ellers (med mindre man har mest lyst p fast food, da).
Jeg mente heller ikke si at kroppen sier ordrett at JEG VIL HA FASTFOOD. Jeg mente at kroppen sier fra at den vil ha noe med fett, karbohydrater og masse energi - i vr tid og vr del av verden er jo fastfood det som i strst grad innfrir til alle disse tre kategoriene! Hadde en sultet kropp for hundre r siden sagt det samme, ville kanskje valget falt p flesk, poteter, smr og saus?

Jeg tror ogs det kan vre skummelt bestemme seg for spise kun ubearbeidet mat. Blir ikke det litt SF som snakker i s fall? Jeg tror ikke noen forskere har klart avdekke at bearbeidet mat er verre for kroppen enn ubearbeidet mat? Joda, alt med mte, man br sikte etter et variert kosthold, men det gr i begge retninger: Det er farlig kun leve p brokkoli og gulrtter ogs.

Ja, man skulle tro mest mulig nringsrik mat var det beste. Problemet her er fiber: Kroppen bruker mye energi p fordye fiber, derfor 1: m man spise mye mer enn minimum guidelines og 2: fr man mye strre mengder mat i magen til enhver tid, noe som gr veldig drlig overens med en mage i recovery (som er trblete fra fr!). Fast food er lettere fordye enn fiber. Og nesten alt av frukt og grnnsaker er svrt rikt p fiber!

Det er sant at kroppen bruker lang tid p justere seg igjen. Det er blant annet derfor mange i recovery har drlig mage - lenge. Kroppen prioriterer redde de indre organene som hjerte og nyrer frst - det tar ganske lang tid fr kroppen har overskudd til fikse en optimal bakterieflora i tarmene f.eks.
Jeg m rlig innrmme at jeg ikke helt skjnner hva du spr om p slutten her? Det stemmer jo at kroppen bruker lang tid p justere seg, men hva mer var det du la i sprsmlet?

:-)

Jeg tenkte anbefale en spesifikk side p YourEatopia om fast food, men fant den ikke! Skal se om jeg finner den igjen!
Bloggposten Basic Weight And Obesity Facts er for vrig ogs bra!

sjokoladeilomma

04.02.2014 kl.14:22

Tine: Ah, I wish I could! Jeg ser du skriver gamle fastlege, hper det betyr at du har en ny?
Jeg har endel problemer med psykologen min nr det gjelder dette. Tidligere har han sagt at jeg "ikke var sykelig tynn", "snn at jeg kunne ha ddd av det". Han har sagt at jeg m bestemme meg for hvilken vekt jeg skal ende p. Og n sist gang sa at jeg det er p tide at jeg begynner trene!!
Det er synd, for han er den eneste psykologen jeg har hatt som har ftt behandling til virke. Jeg klarer ikke stole p at jeg finner noen bedre uansett! S jeg vet ikke hva jeg skal gjre. Det beste er kanskje om jeg bare klarer fortsette lukke rene nr han sier s infantile ting...

sjokoladeilomma

04.02.2014 kl.14:36

M: Jeg fant bloggposten jeg lette etter! Sender deg linken p facebook. Poenget med fast food er at det er (p engelsk) ultra-processed! Jo mer prosessert mat er fr vi spiser det, jo mindre energi trenger kroppen bruke p fordye det. DERFOR er det gunstig i recovery!

Skriv en ny kommentar

sjokoladeilomma

sjokoladeilomma

26, Trondheim

Dette er en body-positive blogg, et fristed for egenkjrlighet. Jeg er veldig engasjert, og jobber for et bedre samfunn der pasienter med spiseforstyrrelser ikke feilbehandles, der ingen diskriminerer andre p bakgrunn av vekt, og der pasientdeltakelse er mer tatt i bruk. Instagram: @coraline345 DISCLAIMER/ANSVARSFRASKRIVELSE: Jeg er ikke utdannet innen medisin! Selv om jeg gjr mitt beste for presentere ekte fakta, er jeg bare et menneske. Alt jeg skriver er pent for diskusjon. Jeg vil be deg om bruke informasjonen her inne som mulige sannheter, og kun omsette til handling det du vet vil gjre deg godt. DU HAR ANSVAR FOR DEG SELV OG DIN EGEN HELSE. Jeg svarer p kommentarer. Alltid. E-post: croithe@gmail.com (Merk emnefeltet "Sjokoladeilomma")

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits