Mine recovery-tips

Her følger tipsene som har fungert best for meg så langt. Jeg vil jo gjerne dele dem med dere! Kom gjerne med egne tips i kommentarfeltet!

 

  Omfavn ideen om en 'ny normal'.
  Tilfriskning tar alt fra 3 til 24 måneder. Vær tålmodig. Kroppen bestemmer.

  Spis når som helst. Det er alltid bra for kroppen å spise.

  Legg merke til små forbedringer underveis, og husk å feire dem.

  Ikke ha som mål å 'spise riktig mat til riktig tid', 'bare bli fruktbar', 'oppnå og beholde en spesifikk vekt', 'gå opp nok i vekt til å få være i fred', eller 'redusere symptomer på sulting'.

  Ingen matrestriksjon. Ingen trening. Ingen veiing.

  Kroppen er ingen maskin, men den vet hva den driver med.

  Gi kroppen nok næring og hvile.

  Jo mindre du spiser, jo lenger tid tar det å bli frisk: Fordi det blir tilsvarende vanskelig for kroppen å finne resterende energi til å reparere skader.

  Ikke ha lett-/lightprodukter hjemme.

  Ikke la fordøyelsesproblemer friste deg til å spise mindre. Fordel heller maten mer utover dagen. Yoghurt med sin aktive bakteriekultur er din bestevenn.

  Motstå fristelsen til å drikke mye vann i de to første fasene i recovery. Mye mat gir nok vann i seg selv, dessuten er du sannsynligvis full av væskeansamling. Kødder du med væskeansamlingen, kan elektrolyttbalansen gå bananas, og det vil du ikke.

  Er du tørst, sørg for at det du drikker er rikt på kalorier. Bytt ut vann, grønn te, svart kaffe og Pepsi Max med milkshake, yoghurtsmoothie, kakao, café latte, honningmelk, etc. Bruk gjerne helmelk, fløte, sukker, honning, sirup, nøtteoljer, kokosolje eller lignende som søtning.

  Kaffe setter fart på fordøyelsen og kan hindre næringsopptak av noe av maten du spiser. Ikke drikk mer enn 1-2 kopper daglig, og sørg for at kaffen inneholder rikelig melk/fløte og sukker for å la kroppen fokusere på næringsopptak og gjenoppbygging av fordøyelsen.

  Nøtter og frø er dine beste venner. Med 100 kalorier i hver håndfull bør de konstant være lett tilgjengelig, og du bør småspise av dem så ofte som mulig gjennom dagen. Nøtter og frø gjør også en god jobb for å helbrede fordøyelsessystemet.

  Væskeansamling = helbredelse. Smerte = TA DET MED RO (slik at helbredelsen kan gå sin gang uten at du forstyrrer).

  Væskeansamlinger letter vanligvis etter et par måneder, men kun dersom du spiser minimum 3000 kalorier hver eneste dag. (Kommer det dager der du ikke klarer å nå kalorimålet, er det ingen katastrofe, da tar det bare noen dager ekstra.)

  Du trenger minimum 3000 kalorier per dag. Årsaken er at kroppen trenger 1000 kalorier for å reparere skader (hud, hår, negler, hjerte, nyrer, fordøyelse, hjerne, skjelett, blod...). Sett bort fra dette trenger enhver kropp minimum 1000 kalorier daglig for å opprettholde grunnleggende forbrenning og stoffskifte, og minimum 1000 kalorier daglig for kontinuerlig fett- og muskelbygging. (Ditt nøyaktige kaloribehov er litt varierende, les mer her. 3000 er gjennomsnittet.)

  Fett er ikke en energilagringsenhet: Det er det største og viktigste hormonproduserende organet i kroppen.
  Ekstrem sult er vanlig i recovery, og det skjer nesten alle!
  Å respondere på ekstrem sult er IKKE overspising. Det er kroppen som forteller deg hva den virkelig trenger. Du kommer ikke til å fortsette å spise 'for mye' når du ikke lenger er underernært.

  Dersom du lider av en restriktiv spiseforstyrrelse (anoreksi, bulimi, ortoreksi, EDNOS), kan du like gjerne kutte ut ord som 'bingeing' og 'overspising'  fra vokabularet først som sist. Overspisingslidelse (Binge Eating Disorder/BED) er nemlig IKKE MULIG dersom man har evne til å være restriktiv! Ergo: Har du sultet deg, har du aldri overspist (selv om det føles sånn), og har du overspist, har du aldri sultet deg (selv om det føles sånn).
  Underernært og undervektig er ikke det samme. Undervekt og underernæring behøver ikke å forekomme samtidig. Det er fullstendig mulig å være klinisk overvektig og likevel være underernært! Underernæring forekommer når kroppen ikke får viktige næringsstoffer, uansett hva vekttallet måtte vise. 
  Så lenge kroppen er underernært, er oppblomstring av bulimi svært sannsynlig! Dessuten er bulimi nesten umulig å stanse så lenge kroppen forblir underernært. Dette handler IKKE om dårlig selvdisiplin eller mangel på kontroll! Det er faktisk bare 'body orders'! Skal du bli kvitt bulimisk aktivitet, er eneste varige løsning å spise. Og da mener jeg å spise det kroppen din faktisk ber om, absolutt alt den ber om.
  Respondér på sultfølelse, alltid. La aldri restriksjon snike seg inn.
  Å ikke respondere på sult (også ekstrem sult), eller å kun spise 2000 kalorier per dag, blir som å drive en diger fabrikk og kun ansette én arbeider. Maskinene som trengs vil stadig bli ødelagte, og én arbeider rekker aldri annet enn å halvveis reparere den samme skaden dag ut og dag inn, fordi ingen gir arbeideren ressurser til å reparere den fullstendig. Alle de andre fabrikkoppgavene forblir urørte. I en slik situasjon sier det seg selv at denne fabrikken er nær konkurs.
  Det er kroppen som bestemmer hva den skal veie. IKKE DU.

  'Jeg er ikke sulten, men jeg er sulten!' betyr at fordøyelsen ikke rekker å henge med på kravene fra resten av kroppen. Følelsen er mildt sagt forstyrrende, men det eneste som hjelper er å fortsette å spise like mye. For å få forbrenningen i gang igjen er det ødeleggende (og svært tidkrevende!) å jo-jo-spise. Kroppen må lære å stole på at den får nok mat, skal den slippe å lagre alt til senere.

  For å klare å nå kalorimålet når magen føles full: Spis mat med høy kaloritetthet. Ferdigmat, fastfood, nøtter og frø kan være til god hjelp. Det samme kan mange små måltider.

  Fast food kan være en god idé, da kroppen slipper å bruke mye energi på å fordøye den. I motsetning til f.eks. salat eller annet med mye fiber, som kroppen bruker mye energi på å fordøye. I recovery vil du ha mest mulig energi inn, ikke ut!
  Du har alt å vinne på å spise MYE i recovery. I motsetning til alle andre alternativer, bidrar mye mat til å forhindre såkalt overvekt (les: høyere vekt enn kroppens egne målvekt, som kan bli skadet permanent av for mange runder med slanking). Mye mat bidrar til å forhindre 'det farlige magefettet', opprettholder optimal forbrenning og stoffskifte livet ut, og ikke minst gjør det recovery MYE lettere fordi kroppen ikke like lett kan fortsette å reservelagre fett underveis.

  Kroppen kan, og bør, 'overshoote' sin egen målvekt for å kunne fordele fett- og muskelmasse jevnt utover hele kroppen. Denne mekanismen reduserer sjansen for 'det farlige magefettet' og hjerteproblemer.
  Vi kan ikke spise LOGISK. Evolusjonsmessig hengen logikken tusenvis av år etter i utviklingen. Logikk forteller oss ingenting av verdi om hvordan vi blir, og forblir, optimalt energiske. Logikk forteller oss ingenting om hva kroppen trenger akkurat her og nå. Instinktet forteller oss det!

  Kroppen er fantastisk. Den vet hva den gjør, og den gjør ALT DEN KAN for å holde deg i live. Logikken er sjanseløs satt opp mot overlevelsesinstinktet.

  Ved behandling av spiseforstyrrelser KAN IKKE terapeuten være redd for det samme som spiseforstyrrelsen er redd for! Med andre ord: Terapeuten kan ikke være redd for enkelte matvarer, visse mengder mat, eller et visst spisemønster! Dette er verdens enkleste oppskrift på tilbakefall.
  Det finnes ikke sunt og usunt, og det er ingenting som heter for mye. Ikke i recovery, og faktisk ikke senere heller. Det burde ikke være noe som het sunt, usunt eller for mye for noen som helst. Kroppen er smart. Den sier hva den trenger, når den trenger det, og når den ikke trenger mer. Å bli fortalt at du må passe på hva du spiser, og passe på vekta, er å spille på lag med spiseforstyrrelsen. Dessuten fratar det kroppen dens eget naturlige språk og tvinger oss til å spise 'logisk', noe som ikke er mulig.

  Helt friske pasienter havner svært sjelden over BMI 25 når kroppen har funnet SIN vekt.

  Den vanligste tilnærmingen til spiseforstyrrelser i helsevesenet er, vel, ille. Vi kan sammenligne det med solsikker. La oss si at en person, Harriet, oppsøker sin behandler for å få hjelp til å overkomme sin solsikkefobi. Harriet får høre av sin behandler at:

A: Fobien handler ikke om solsikker i det hele tatt.
B: Det finnes gode solsikker og onde solsikker, så hun må være forsiktig!
C: Så lenge Harriet ikke forvandles til å bli helt hekta på solsikker, vil det være mulig å bli helt frisk og leve et normalt, balansert liv hvor hun verken er redd for eller lengter etter solsikker.
I dette scenarioet er det ingen som tenker på at solsikker strengt tatt ikke utgjør en trussel for noen som helst. Derfor vil behandlingsteamet legge opp til at solsikkenes onde natur er noe Harriet skal være klar til å flykte fra.

 

(Neste innlegg: Tips til recovery-mat)

 


#spiseforstyrrelse #spiseforstyrrelser #anoreksi #bulimi #ortoreksi #ednos #recovery #frisk #syk #tips #råd #fakta #mat #vekt #spise #behandling #BMI #kropp

7 kommentarer

Tiffany & Daisy

03.02.2014 kl.11:38

Brae tips! :D

M

03.02.2014 kl.13:36

Mange gode råd her; takk! :)

Men en ting (til:P) som jeg ikke skjønner helt er å sikte til evolusjonen og at kroppen vet hva den trenger instinktivt, samtidig som å si at man skal kjøre på med fastfood- Ja, kroppen vet fra naturens side hva den trenger, men det er vel lite av moderne ferdigmat/fastfood som kan sies å være naturlig... om man skal sikte til evolusjonen,så burde man vel fokusere på å spise maten som kom før overflodssamfunnet? såkalt "naturlig"mat som ikke er bearbeidet? Kroppen er ikke gjennom tusen år blitt vandt til mcdonalds eller godteri liksom xD Det er jo noe som har kommet de siste tiårene...

For å ikke snakke om at etter år med sulting/underernæring så skulle man tro at det beste for å bygge opp igjen kroppen måtte være å spise mest mulig næringsrik mat?

Og på toppen av det hele sier psykologen min at kroppen er i ubalanse etter mange år med spiseforstyrrelser og gjerne bruker lang tid på justere seg igjen.

Hilsen Forvirra :P

Tine

03.02.2014 kl.14:28

Kan du sende hele den smørbrød lista til min gamle fastlege å si at hun feila på absolutt alle punkter det er mulig å feile på?

sjokoladeilomma

04.02.2014 kl.13:47

Tiffany & Daisy: Glad du/dere likte dem! :)

sjokoladeilomma

04.02.2014 kl.14:19

M: Selv takk! :)

Oi, her tror jeg kanskje jeg må ha kjørt litt for fort gjennom. Jeg mener ikke at alle skal kjøre på med utelukkende fast food hele tiden! Det eneste jeg mente å si, er at fast food kan være en god idé fremfor fiberrik mat - og da mener jeg i recovery, ikke ellers (med mindre man har mest lyst på fast food, da).
Jeg mente heller ikke å si at kroppen sier ordrett at JEG VIL HA FASTFOOD. Jeg mente at kroppen sier fra at den vil ha noe med fett, karbohydrater og masse energi - i vår tid og vår del av verden er jo fastfood det som i størst grad innfrir til alle disse tre kategoriene! Hadde en sultet kropp for hundre år siden sagt det samme, ville kanskje valget falt på flesk, poteter, smør og saus?

Jeg tror også det kan være skummelt å bestemme seg for å spise kun ubearbeidet mat. Blir ikke det litt SF som snakker i så fall? Jeg tror ikke noen forskere har klart å avdekke at bearbeidet mat er verre for kroppen enn ubearbeidet mat? Joda, alt med måte, man bør sikte etter et variert kosthold, men det går i begge retninger: Det er farlig å kun leve på brokkoli og gulrøtter også.

Ja, man skulle tro mest mulig næringsrik mat var det beste. Problemet her er fiber: Kroppen bruker mye energi på å fordøye fiber, derfor 1: må man spise mye mer enn minimum guidelines og 2: får man mye større mengder mat i magen til enhver tid, noe som går veldig dårlig overens med en mage i recovery (som er trøblete fra før!). Fast food er lettere å fordøye enn fiber. Og nesten alt av frukt og grønnsaker er svært rikt på fiber!

Det er sant at kroppen bruker lang tid på å justere seg igjen. Det er blant annet derfor mange i recovery har dårlig mage - lenge. Kroppen prioriterer å redde de indre organene som hjerte og nyrer først - det tar ganske lang tid før kroppen har overskudd til å fikse en optimal bakterieflora i tarmene f.eks.
Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt skjønner hva du spør om på slutten her? Det stemmer jo at kroppen bruker lang tid på å justere seg, men hva mer var det du la i spørsmålet?

:-)

Jeg tenkte å anbefale en spesifikk side på YourEatopia om fast food, men fant den ikke! Skal se om jeg finner den igjen!
Bloggposten Basic Weight And Obesity Facts er for øvrig også bra!

sjokoladeilomma

04.02.2014 kl.14:22

Tine: Ah, I wish I could! Jeg ser du skriver gamle fastlege, håper det betyr at du har en ny?
Jeg har endel problemer med psykologen min når det gjelder dette. Tidligere har han sagt at jeg "ikke var sykelig tynn", "sånn at jeg kunne ha dødd av det". Han har sagt at jeg må bestemme meg for hvilken vekt jeg skal ende på. Og nå sist gang sa at jeg det er på tide at jeg begynner å trene!!
Det er synd, for han er den eneste psykologen jeg har hatt som har fått behandling til å virke. Jeg klarer ikke stole på at jeg finner noen bedre uansett! Så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det beste er kanskje om jeg bare klarer å fortsette å lukke ørene når han sier så infantile ting...

sjokoladeilomma

04.02.2014 kl.14:36

M: Jeg fant bloggposten jeg lette etter! Sender deg linken på facebook. Poenget med fast food er at det er (på engelsk) ultra-processed! Jo mer prosessert mat er før vi spiser det, jo mindre energi trenger kroppen å bruke på å fordøye det. DERFOR er det gunstig i recovery!

Skriv en ny kommentar

sjokoladeilomma

sjokoladeilomma

26, Trondheim

Dette er en body-positive blogg, et fristed for egenkjærlighet. Jeg er veldig engasjert, og jobber for et bedre samfunn der pasienter med spiseforstyrrelser ikke feilbehandles, der ingen diskriminerer andre på bakgrunn av vekt, og der pasientdeltakelse er mer tatt i bruk. Instagram: @coraline345 DISCLAIMER/ANSVARSFRASKRIVELSE: Jeg er ikke utdannet innen medisin! Selv om jeg gjør mitt beste for å presentere ekte fakta, er jeg bare et menneske. Alt jeg skriver er åpent for diskusjon. Jeg vil be deg om å bruke informasjonen her inne som mulige sannheter, og å kun omsette til handling det du vet vil gjøre deg godt. DU HAR ANSVAR FOR DEG SELV OG DIN EGEN HELSE. Jeg svarer på kommentarer. Alltid. E-post: croithe@gmail.com (Merk emnefeltet "Sjokoladeilomma")

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits