Recovery, fase 2: Fettisolasjon rundt indre organer

Dette innlegget er en del av en serie. Serien heter De fire fasene i recovery. Her er del 2 av 4, og denne delen handler om fettisolasjon rundt indre organer. (Dette innlegget er mer eller mindre direkte oversatt fra YourEatopia)

I fase 2 konsentrerer kroppen seg om å beskytte indre organer. Etter en restriktiv spiseforstyrrelse er kroppen vant til å bli sultet, og fremdeles regner den med at du vil sulte den igjen når som helst. Hvorvidt du har kommet til fase 2, eller hvorvidt du har vært i recovery i fire måneder, forandrer ikke kroppens (manglende) tillit til deg. Dessuten vet kroppen at: Dersom du skulle finne på å sulte den igjen, er de indre organene i livsfare uten et beskyttende, isolerende fettlag rundt midjen.

Dette isolerende fettlaget plasseres rundt midjen for å beskytte livsnødvendige indre organer mot hypotermi. Hypotermi er faguttrykket på nedsatt kroppstemperatur, noe som kan være livstruende. 

 


(Hypotermi er ingen dans på roser. Ikke mitt bilde)

Personer i recovery som ikke er forberedt på denne fettisolasjonen, vil sannsynligvis få panikk. Fettisolasjonen er ille nok i seg selv, men den kommer i tillegg til fordøyelsesproblemene som fase 1 medfører: Man får et fettlag rundt midjen, er oppblåst og full av luft, og har generelt dårlig mage store deler av tiden.

Mange får tilbakefall nettopp her.

Det ville vært direkte absurd å påstå annet enn at det er helt forståelig med tilbakefall i en slik situasjon! Likevel. Dersom du faktisk opprettholder recovery (REALRECOVERY) og holder ut helt til fase 3, vil midjefettet begynne å fordeles jevnt over hele kroppen!

Fase 2 er vanskelig for mange, og kan ofte beskrives som en 'verken/eller'-fase. Kroppen gjør alt den kan for å sikre at du overlever dersom det skulle bli hungersnød igjen. Det er veldig vanlig å bli utålmodig, irritert eller fortvilet: Man gjør det man skal dag ut og dag inn, og likevel bor man i koseklærne, likevel blir man ikke belønnet med å få føle seg hjemme i sin egen kropp. Noe så forbanna urettferdig.


(Like urettferdig som dette, omtrent. Ikke mitt bilde)

Sannsynligvis har du ikke oppnådd 'sluttvekten', men opplever fremdeles vektoppgang. Needless to say, dette plager selvfølgelig spiseforstyrrelsen. Spiseforstyrrelsen klamrer seg fast med nebb og klør og nekter å bli kastet ut av huset. Det du (les: spiseforstyrrelsen) tenker på som en akseptabel sluttvekt, trenger slett ikke å være kroppens set point weight/vekten kroppen din er født til å ha. Det er ofte i denne fasen at kroppen trenger å 'overshoote' sin egen vekt, altså å midlertidig veie mer enn sluttvekten. Kroppen regulerer denne 'overshootingen' helt selv: I denne perioden med 'overshooting' sørger kroppen for at en korrekt fett- og muskelmasse blir fordelt, og etterpå senkes vekten tilbake til 'set point'.

Ergo: Du ønsker ikke å oppleve at kroppen 'overshooter' vekten. Men du ønsker absolutt at kroppen 'overshooter' vekten likevel!

Fase 2 kan betraktes som en prøve. En test. Denne prøven krever at du stoler på at kroppen din vil gjøre det som er best for deg. Den krever at du jobber for å identifisere din egen verdi, i stedet for å basere din verdi på vekt, figur eller kroppsidealer.

Fase 2 høres sikkert avskrekkende ut. Men aldri så vondt at det ikke er godt for noe! Dersom du kommer deg gjennom fase 2, har du nemlig lagt et fantastisk grunnlag for veien videre! Dette grunnlaget bidrar til å sikre deg suksess.

(Neste innlegg: Recovery, fase 3: Skjelett og muskler)

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

sjokoladeilomma

sjokoladeilomma

26, Trondheim

Dette er en body-positive blogg, et fristed for egenkjærlighet. Jeg er veldig engasjert, og jobber for et bedre samfunn der pasienter med spiseforstyrrelser ikke feilbehandles, der ingen diskriminerer andre på bakgrunn av vekt, og der pasientdeltakelse er mer tatt i bruk. Instagram: @coraline345 DISCLAIMER/ANSVARSFRASKRIVELSE: Jeg er ikke utdannet innen medisin! Selv om jeg gjør mitt beste for å presentere ekte fakta, er jeg bare et menneske. Alt jeg skriver er åpent for diskusjon. Jeg vil be deg om å bruke informasjonen her inne som mulige sannheter, og å kun omsette til handling det du vet vil gjøre deg godt. DU HAR ANSVAR FOR DEG SELV OG DIN EGEN HELSE. Jeg svarer på kommentarer. Alltid. E-post: croithe@gmail.com (Merk emnefeltet "Sjokoladeilomma")

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits