Recovery, fase 2: Fettisolasjon rundt indre organer

Dette innlegget er en del av en serie. Serien heter De fire fasene i recovery. Her er del 2 av 4, og denne delen handler om fettisolasjon rundt indre organer. (Dette innlegget er mer eller mindre direkte oversatt fra YourEatopia)

I fase 2 konsentrerer kroppen seg om beskytte indre organer. Etter en restriktiv spiseforstyrrelse er kroppen vant til bli sultet, og fremdeles regner den med at du vil sulte den igjen nr som helst. Hvorvidt du har kommet til fase 2, eller hvorvidt du har vrt i recovery i fire mneder, forandrer ikke kroppens (manglende) tillit til deg. Dessuten vet kroppen at: Dersom du skulle finne p sulte den igjen, er de indre organene i livsfare uten et beskyttende, isolerende fettlag rundt midjen.

Dette isolerende fettlaget plasseres rundt midjen for beskytte livsndvendige indre organer mot hypotermi. Hypotermi er faguttrykket p nedsatt kroppstemperatur, noe som kan vre livstruende.


(Hypotermi er ingen dans p roser. Ikke mitt bilde)

Personer i recovery som ikke er forberedt p denne fettisolasjonen, vil sannsynligvis f panikk. Fettisolasjonen er ille nok i seg selv, men den kommer i tillegg til fordyelsesproblemene som fase 1 medfrer: Man fr et fettlag rundt midjen, er oppblst og full av luft, og har generelt drlig mage store deler av tiden.

Mange fr tilbakefall nettopp her.

Det ville vrt direkte absurd pst annet enn at det er helt forstelig med tilbakefall i en slik situasjon! Likevel. Dersom du faktisk opprettholder recovery (REALRECOVERY) og holder ut helt til fase 3, vil midjefettet begynne fordeles jevnt over hele kroppen!

Fase 2 er vanskelig for mange, og kan ofte beskrives som en 'verken/eller'-fase. Kroppen gjr alt den kan for sikre at du overlever dersom det skulle bli hungersnd igjen. Det er veldig vanlig bli utlmodig, irritert eller fortvilet: Man gjr det man skal dag ut og dag inn, og likevel bor man i koseklrne, likevel blir man ikke belnnet med f fle seg hjemme i sin egen kropp. Noe s forbanna urettferdig.


(Like urettferdig som dette, omtrent. Ikke mitt bilde)

Sannsynligvis har du ikke oppndd 'sluttvekten', men opplever fremdeles vektoppgang. Needless to say, dette plager selvflgelig spiseforstyrrelsen. Spiseforstyrrelsen klamrer seg fast med nebb og klr og nekter bli kastet ut av huset. Det du (les: spiseforstyrrelsen) tenker p som en akseptabel sluttvekt, trenger slett ikke vre kroppens set point weight/vekten kroppen din er fdt til ha. Det er ofte i denne fasen at kroppen trenger 'overshoote' sin egen vekt, alts midlertidig veie mer enn sluttvekten. Kroppen regulerer denne 'overshootingen' helt selv: I denne perioden med 'overshooting' srger kroppen for at en korrekt fett- og muskelmasse blir fordelt, og etterp senkes vekten tilbake til 'set point'.

Ergo: Du nsker ikke oppleve at kroppen 'overshooter' vekten. Men du nsker absolutt at kroppen 'overshooter' vekten likevel!

Fase 2 kan betraktes som en prve. En test. Denne prven krever at du stoler p at kroppen din vil gjre det som er best for deg. Den krever at du jobber for identifisere din egen verdi, i stedet for basere din verdi p vekt, figur eller kroppsidealer.

Fase 2 hres sikkert avskrekkende ut. Men aldri s vondt at det ikke er godt for noe! Dersom du kommer deg gjennom fase 2, har du nemlig lagt et fantastisk grunnlag for veien videre! Dette grunnlaget bidrar til sikre deg suksess.

(Neste innlegg: Recovery, fase 3: Skjelett og muskler)

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

sjokoladeilomma

sjokoladeilomma

26, Trondheim

Dette er en body-positive blogg, et fristed for egenkjrlighet. Jeg er veldig engasjert, og jobber for et bedre samfunn der pasienter med spiseforstyrrelser ikke feilbehandles, der ingen diskriminerer andre p bakgrunn av vekt, og der pasientdeltakelse er mer tatt i bruk. Instagram: @coraline345 DISCLAIMER/ANSVARSFRASKRIVELSE: Jeg er ikke utdannet innen medisin! Selv om jeg gjr mitt beste for presentere ekte fakta, er jeg bare et menneske. Alt jeg skriver er pent for diskusjon. Jeg vil be deg om bruke informasjonen her inne som mulige sannheter, og kun omsette til handling det du vet vil gjre deg godt. DU HAR ANSVAR FOR DEG SELV OG DIN EGEN HELSE. Jeg svarer p kommentarer. Alltid. E-post: croithe@gmail.com (Merk emnefeltet "Sjokoladeilomma")

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits