Sparebluss/Overlevelsesmodus (Del 2 av 5) (redigert)

Dette blogginnlegget er en del av en serie.Serien heter:Hva gjr (restriktive) spiseforstyrrelser med kroppen?
Her er del 2 av 5, og denne delen handler om det vi kaller sparebluss eller overlevelsesmodus (Starvation mode p engelsk).

(PS: Jeg publiserte dette innlegget 13./01., alts i gr, men fant ut at jeg hadde glemt mye viktig! Her er det alts en gang til, ny og sterkt forbedret utgave!)


(Tha no.1 rsak to overlevelsesmodus)


Det viktigste frst:

Kroppen er ingen maskin, men den er fantastisk. DEN GJR ALT I SIN MAKT FOR AT DU SKAL OVERLEVE.
(Dette gjelder alle mennesker, alle dyr, alle organismer. Det er derfor vi puster, sover, kjenner smerte, blir redde og mange flere ting.) Og kroppen din vet hva den driver med, evolusjonen har srget for at den er alt annet enn en amatr!

Kroppen gjr selvflgelig ogs alt i sin makt for at du skal overleve, hvis du har enrestriktiv spiseforstyrrelse.
Men i dette tilfellet m den iverksette flere ekstreme tiltak.Disse tiltakene, hver for seg eller til sammen, ertydelige tegnp at kroppen din har mttet g over i overlevelsesmodus (ogs kalt sparebluss).Det er ikke et godt tegn.Det er et tegn p at kroppen din str i reell fare for d.

Merk:Sparebluss/overlevelsesmodus er ikke kun forbeholdt personer med spiseforstyrrelser!
Det kan i like stor grad gjelde personer som har spist for lite uten 'gjre det med vilje', for eksempel p grunn av nedsatt matlyst over tid, dyp sorg, alvorlig sykdom, for lite tid, fysisk/psykisk press, langvarige krisesituasjoner, and the list goes on.
Det gjelder ogs dere der ute som lider av ortoreksi uten vre klar over det. (Ja, det er mange av dere!)
Kort sagt: Spiser du ikke nok, er det svrt sannsynlig at kroppen din befinner seg i overlevelsesmodus.


(Godt poeng, hva? Ikke mitt bilde)

Bildet over av den snakkende dinosauren, er langt fra tilfeldig.Dette innlegget er spesielt tilegnet deg som sliter med forvrengt kroppsbilde. Deg som har vanskeligheter med akseptere hvordan kroppen din ser ut (nr det gjelder vekt og grad av tynnhet).

Overlevelsesmodus hres kanskje ikke ut som noe du bryr deg om, noe som angr deg. (Personlig tror jeg at jeg flte det litt snn at det ikke spilte noen rolle hvorvidt jeg var i overlevelsesmodus eller ikke: For det var 'jeg' som skulle overleve, 'kroppen' trengte jeg ikke. Forst det den som kan?)
Men mest sannsynlig ER det faktisk noe du bryr deg om, og som angr deg. Overlevelsesmodus har nemlig det en person med spiseforstyrrelser nok vil anse som uheldige bivirkninger. Til og med flere uheldige bivirkninger. Og da snakker jeg ikke engang om skadeomfanget kroppen utsettes for innvendig!
Disse 'bivirkningene' er:

- Overlevelsesmodus gjr deg ikke mager. Du fr ikke mer definerte muskler 'fordi fettet som ligger utenp musklene forsvinner'. Tvert imot gjr kroppen muskelmasse om til fett. Kroppen vil dermed f bltere omrder enn den hadde i utgangspunktet (fr spiseforstyrrelsen i det hele tatt begynte), noe som gjerne trigger tilbakefall fordi man fler seg tykk. Som om ikke det er nok, gir redusert muskelmasse kt risiko for beinbrudd, forstuelser og andre skjelettrelaterte skader, ettersom kroppen har for lite muskler til beskytte og sttte opp knoklene optimalt.

- Det blir vanskeligere og vanskeligere g ned i vekt. rsaken er at forbrenningen reduseres mer og mer jo lenger tid som gr. (Det er p grunn av dette at vektnedgang alltid gr raskest i begynnelsen!)

- Man beholder stabil vekt, eller gr opp i vekt, til tross for at man spiser mindre enn en gjennomsnittlig femring. (Ja, det er fullt mulig g opp i vekt p eksempelvis 1200 kalorier daglig, om man bare er underernrt nok og har kommet i overlevelsesmodus!)

Disse 'bivirkningene' gr over, men the only way out is through!
Du kommer ikke utenom disse 'bivirkningene' (fr og/eller) i recovery, men de er absolutt midlertidige dersom du gir kroppen hjelp til reparere seg selv! Det tar tid. Lang tid, til og med om du gir kroppen hvert bidige verkty den trenger (les: mye mat og mye hvile!). Bortsett fra tilfre kroppen mye mat og hvile, er det ikke noe du kan gjre for f det til ta kortere tid enn det er ndt til ta. Husk: Gir du kroppen frre verkty enn den trenger, tar det mye lenger tid, og kanskje blir skadene aldri helt reparert heller.

Dersom du ikke fler deg klar for recovery enn, hper jeg du tar denne informasjonen med deg videre. Det er godt mulig at den vil vre gull verdt nr du frst fler deg klar. Det var i hvert fall til uvurderlig hjelp for meg, og det hjelper meg fremdeles hver eneste dag. Jeg har laget meg et eget lite mantra:

For f forbrenningen HELT OPP, m jeg spise MYE.
Vil jeg bli frisk, m forbrenningen HELT OPP.
Vil jeg unng bli steril (f.eks. f menstruasjon uten egglsning), m forbrenningen HELT OPP.
Vil jeg unng magefett (som er farlig for hjerte og kar), m forbrenningen HELT OPP.
Vil jeg at fettet kroppen har reservelagret, skal fordeles jevnt utover hele kroppen, m forbrenningen HELT OPP.
Vil jeg at kroppen skal bli reparert p lang sikt (og ikke bare fra dag til dag eller uke til uke), m forbrenningen HELT OPP.
Forbrenningen forteller meg helt selv nr den er HELT OPPE: Da kommer jeg til slutte g opp i vekt, til tross for at jeg fremdeles spiser mer enn 3200 kalorier daglig.

Det siste punktet er min soleklare favoritt. Takket vre alt jeg fant av informasjon om forbrenning, klarer jeg for frste gang ha tillit til kroppen min. Det er ikke sikkert det funker for deg, men jeg lever i hpet!



N som vi har tatt for oss de ytre (kosmetiske) aspektene ved overlevelsesmodus, er det p tide g videre til det som skjer inni kroppen.

Forbrenning:
Kroppen skrur ned forbrenningen drastisk. Dette gjr den fordi den er fremtidsrettet: Det erviktig og ndvendigfor kroppen hamstre alt tilgjengelig fett. Alt fett kroppen fr tak i,reservelagrerden. I tillegg signaliserer den som regel sultflelse i strre grad, fordi kroppen vet at den ikke er skapt for leve uten forbrenning. Den vil jo helst fungere optimalt.
DU nsker selvflgelig ikke at kroppen din reservelagrer fett, og det er svrt sannsynlig at du synes kroppen din behandler deg urettferdig og/eller at du vil straffe den for at den ikke adlyder din ordre.
Men kroppen snakker ikke med ord og forstr ikke hva du tenker, dessuten er den en klpper p forsvare seg. Uansett hvor mye du utsetter kroppen for, gjr den det den m for klare seg (Om du eksempelvis forstuer en ankel, srger kroppen for gjre ankelen hoven og smertefull s du ikke skal skade den ytterligere, og hindre at den repareres, ved g p den).
Kroppen er en klpper p forsvare seg. Den vet at det er drlige tider n, og den vet at det har vrt det lenge. Og akkurat som huleboermennesket, mennesker i hungersnd og fattigdom, og de fleste (eller alle?) dyr,vet kroppen at den ikke kan forutsi nr det blir gode tider igjen.Alle disse tre gruppene er ndt til reservelagre mat for ha noen som helst sjanse til overleve, og selv da er ikke overlevelsen sikret: Det kan hende matmangelen og hungersnden varer for lenge. Dessuten er det en gang snn at hvem som helst som opplever hungersnd,trengerbevisp at hungersnden er over.Ingen vil automatisk ha tillit til at de drlige tidene er over bare de fr ett mltid. Tillit kommer over tid. I mange tilfeller lang tid.
Fr kroppen lite eller ingenting av fett gjennom kosten,m den forsyne seg av sin egen muskelmasse og omdanne det til fett p egenhnd.

Kroppstemperatur:
Kroppen reduserer kroppstemperaturen s mye som mulig, og tilfrer (hos mange) i stedet dunete hrvekst p store hudflater (lanugo) for spare energi. Redusert kroppstemperatur er ogs en naturlig fortsettelse av forrige avsnitt om forbrenning, fordi kroppen har gitt seg selv mulighet til senke temperaturen ved reservelagre fett og ved omdanne muskelmasse til fett.Den forsker, kort sagt, holde seg varm nok til overleve, samtidig som den ikke behver bruke dyrebar energi til formlet.

Hormoner:
Ettersom kroppen ikke fr nok tilfrsel av fett, har den ikke overskudd til opprettholde all hormonproduksjon. Her er den selektiv og smart, og ivaretar kun det aller viktigste. strogenproduksjon er blant funksjonene som reduseres (Se neste innlegg, del 3 av 5). Hormonene du trenger hver eneste dag, vil kroppen jobbe for opprettholde s lenge som overhodet mulig.




Viktig:
Alle disse drastiske tiltakene kroppen ser seg ndt til gjre (og ER ndt til gjre!), er helt essensielle for at du skal kunne puste, ha et hjerte som fortsatt slr, celler som gjr de absolutt ndvendigste cellefunksjonene (cellene fr ikke gjort alt de skal uten energi), og en hjerne som klarer sende og motta impulser og nervesignaler (som eksempelvis er en forutsetning for at du skal kunne snakke).Hadde ikke kroppen iverksatt disse tiltakene, hadde du mest sannsynlig vrt dd for lenge siden.

(Neste blogginnlegg: Fett, Menstruasjonsforstyrrelser, Graviditet og Benskjrhet.)


#forbrenning #kropp #hormoner #spiseforstyrrelse #spiseforstyrrelser #anoreksi #bulimi #ortoreksi #ednos #recovery #sykdom #psykisk #mentalhelse #helse #tips #rd #fakta #hjelp #diagnose

6 kommentarer

Kristine

15.01.2014 kl.20:16

Hei ygunn! Og takk for en modig og inspirerende blogg!

Vil bare si at jeg har lrt utrolig mye jeg faktisk ikke visste om spiseforstyrrelser takket vre denne bloggen, og at du skriver veldig godt. nsker deg lykke til videre i kampen mot ulumskhetene!

sjokoladeilomma

16.01.2014 kl.13:42

Kristine: Wow, dette varmer! S hyggelig at du liker bloggen min, og jeg torde nesten ikke hpe p at jeg FAKTISK klarte tilfre samfunnet noe nytt, selv om det er derfor jeg gjr det. Takk for lykkenskningen, og kommentaren! <3

Embla Lillegaard

18.03.2014 kl.02:03

Sparemodus er ikke farlig i en kort perode, men faktisk veldig bra for kroppen. Hvis du foreksempel faster = spiser ingenting, kan du gjre det i minst 30 dager, kroppen din blir renset, og forbygger sykdommer

sjokoladeilomma

18.03.2014 kl.12:22

Embla Lillegaard: Jeg vil gjerne etterlyse kilder for det du sier! Spesielt i forhold til det du sier om at fasting forebygger sykdommer. Hvilke sykdommer er det snakk om? P hvilken mte forebygger det? Og er det bevist at det fungerer? Finnes det noen teorier (eller svar) om hvorfor det fungerer?

Personlig tror jeg ikke noe p slike ting som rensing eller detox - jeg velger tro at dette er en trend som har oppsttt fordi noen vil tjene penger. Men, det er mitt syn - og jeg har ikke mange argumenter sl i bordet med her, s jeg skal ikke prve motbevise hele greia. Det jeg nsker motbevise at virker, er dietter! Detox blir et annet tema :-)

Ellers: Det du sier om fasting i opptil 30 dager, er jo litt p siden av den typen sparebluss jeg siktet til. Jeg siktet til sparebluss/overlevelsesmodus som flge av restriktive spiseforstyrrelser, eller for lite mat over lang tid (f.eks. en person som har spist 500 kcal for lite over et halvt r).
Det kan absolutt hende det er helt ufarlig i det tilfellet du snakker om - for de fleste. De som er genetisk disponerte for spiseforstyrrelser, kan komme til bli veldig syke av det (Ikke som direkte flge av en kort fasteperiode, selvflgelig, men av den grunn at de ikke klarer stoppe faste og fortsetter med det i flere mneder e.l.).

Noen sprsml har jeg imidlertid. (Dette blir langt, beklager!)
1. Hvordan kan du si at det er ufarlig spise ingenting i 30 dager eller mer?!
2. Nr man kommer i sparemodus som flge av faste: Da tenker jeg at for f forbrenningen opp igjen til optimalt niv, m man 'ta igjen det tapte', alts spise mer enn man til vanlig gjr, for f inn energi til reparere forbrenningen. For er man i sparemodus, betyr jo det at forbrenningen er redusert.
3. Jeg har vanskelig for tro p at sparemodus er ufarlig. I sparemodus gir jo kroppen signaler om at noe er galt, i og med at den skrur av flere viktige fysiske funksjoner. Den reservelagrer fett for overleve, reduserer forbrenningen, man fr kt hrvekst p armer, bein, rygg og ansikt... Nr kroppen s tydelig gir signal om at den prver overleve, hvordan kan det vre et godt tegn?

Har vi helt ulike oppfatninger av hva overlevelsesmodus egentlig er?

-

30.01.2015 kl.15:56

Tvert imot gjr kroppen muskelmasse om til fett. Kroppen vil dermed f bltere omrder enn den hadde i utgangspunktet (fr spiseforstyrrelsen i det hele tatt begynte), noe som gjerne trigger tilbakefall fordi man fler seg tykk.

pstanden din er feil....

sjokoladeilomma

16.02.2015 kl.12:12

-: Frst, beklager at jeg ikke har svart, jeg har ikke vrt innlogget her p lenge. Deretter, husk at jeg bare er et menneske. Jeg gjr mitt beste for presentere korrekte fakta, av og til kan det glippe litt for meg ogs. Til slutt; kunne du gjort meg den tjenesten fortelle meg HVA du mener er feil med pstanden min?!

Skriv en ny kommentar

sjokoladeilomma

sjokoladeilomma

26, Trondheim

Dette er en body-positive blogg, et fristed for egenkjrlighet. Jeg er veldig engasjert, og jobber for et bedre samfunn der pasienter med spiseforstyrrelser ikke feilbehandles, der ingen diskriminerer andre p bakgrunn av vekt, og der pasientdeltakelse er mer tatt i bruk. Instagram: @coraline345 DISCLAIMER/ANSVARSFRASKRIVELSE: Jeg er ikke utdannet innen medisin! Selv om jeg gjr mitt beste for presentere ekte fakta, er jeg bare et menneske. Alt jeg skriver er pent for diskusjon. Jeg vil be deg om bruke informasjonen her inne som mulige sannheter, og kun omsette til handling det du vet vil gjre deg godt. DU HAR ANSVAR FOR DEG SELV OG DIN EGEN HELSE. Jeg svarer p kommentarer. Alltid. E-post: croithe@gmail.com (Merk emnefeltet "Sjokoladeilomma")

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits