Elektrolyttbalanse og Dehydrering (Del 5 av 5)

Dette blogginnlegget er en del av en serie. Serien heter: Hva gjør (restriktive) spiseforstyrrelser med kroppen? 
Her er del 5 av 5 (finally!!), og denne delen handler om elektrolyttbalanse og dehydrering.

 



Ok. Jeg poster liksom et nytt innlegg hver dag nå. Det er litt mye når det er så mye informasjon og tørr tekst, men jeg innrømmer det: Jeg begynner å bli utålmodig! Det er ikke det at jeg er lei av å skrive fakta, men jeg merker at faktablogginnlegg får lavere respons enn personlige innlegg. Ergo er tydeligvis personlige innlegg mer givende å lese. Det føles merkelig at dere synes livet mitt er mer spennende enn all denne anatomiske informasjonen, men det gjør meg ikke gretten, selvfølgelig!

Nok om det. For øvrig er jeg ikke 100 % fornøyd med alle faktablogginnleggene. Jeg er godt fornøyd med del 2, 3 og 5, resten er litt meh. Men jeg kommer ikke til å fjerne det som er meh, for jeg mener fremdeles at det de inneholder er viktig. Så får de heller bare stå der.

Jeg er også utålmodig fordi: Så fort jeg har postet del 5 i denne serien, har jeg 'seriepause', noe som betyr ett eller flere personlige innlegg, og deretter kan jeg begynne på serien jeg har gledet meg aller mest til, nemlig De fire fasene i recovery! Stay tuned.

 


 


(Nam nam kalium! Ikke mitt bilde)

Men altså. Kanskje vi skal komme til poenget her. Først, elektrolyttbalanse:

Alle typer restriktive spiseforstyrrelser vil føre til (negative!) endringer i elektrolyttbalansen. Slike endringer er et resultat av manglende inntak av næring og væske, hyppig oppkast, og/eller misbruk av avførende eller vanndrivende midler.

Menneskekroppen består av 60 % vann. Elektrolyttbalansen er det som 'binder' vannet (holder vannet i kroppen) og regulerer forholdet mellom vann og 'salter' (Natrium, Kalium*, Magnesium osv.). Dette forholdet er svært viktig for nerveimpulser, kommunikasjonen mellom hjerne og nerver, muskelfunksjon, hjertefunksjon, respirasjon (pust) og fordøyelse.

*(Jeg merket ordet 'kalium' med stjerne: Fordi jeg vil poengtere veldig tydelig at det ikke er det samme som kalsium! Det er to ulike stoffer som kroppen trenger til helt forskjellige funksjoner. I motsetning til kalsium, som bygger opp skjelettet, brukes kalium til å regulere væske-salt-forholdet i kroppene våre. For mye eller for lite kalium kan føre til hjertesvikt. Det er lettere å skille mellom de to stoffene på engelsk, der heter det Calcium og Potassium.)

Mangel på 'salter' i forhold til vann vil eller kan føre til:
- Tretthet, likegyldighet, dårlig humør, stivhet/anspenthet, reduserte senereflekser
- Generelt dårlig allmenntilstand, 'prikking' eller bortdovnede muskler, økt vannlating, kvalme
- Lettere eller alvorlig grad av forvirring
- Muskelkramper (som kan være svært farlig om det rammer hjertet!)
- Hjerterytmeforstyrrelser
- At indre organer svikter (hjerte, nyrer osv.)
- For høy hvilepuls/Takykardi (som overbelaster hjertet)
- For lav hvilepuls/Bradykardi (er som regel et tegn på snarlig hjertesvikt)
- Lammelser
Enten du har ett markant symptom eller flere svake symptomer blant disse, bør du bestille time hos lege. Dersom noe av dette føles alvorlig eller du har moderate eller store smerter, dersom du kjenner belastninger på hjertet eller andre livsviktige organer, eller simpelthen dersom du er i tvil om din egen helsetilstand: Ring eller besøk legevakta. ASAP.

 


(Dehydrert? Ikke mitt bilde)

Så over til del 2, altså dehydrering: 

Igjen, det viktigste først: Dehydrering er farlig. Dersom det ikke behandles, vil det over tid føre til anfall og koma. (Dette gjelder både dersom man har for lite 'salter' og for mye 'salter'.)

Etter kortere eller lengre tid med restriktive spiseforstyrrelser, vil kroppen sannsynligvis (les: garantert!) være dehydrert. Dette har med underernæring og mangelfullt matinntak å gjøre: Vi får mye av vannet vi trenger gjennom et tilstrekkelig kosthold.
Det har også svært stor sammenheng med at elektrolyttbalansen ikke er som den skal: Kroppen mangler livsnødvendige 'salter' som binder vann, med andre ord klarer ikke kroppen å holde på vannet den får, og (for mye av) væskeinntaket forsvinner ut av kroppen i form av urin. Både denne manglende evnen til å holde på vann, og for lite vann i kroppen (særlig begge deler kombinert, noe som er svært vanlig fordi det blir en ond sirkel) kan føre til dårlig hukommelse, dårlig konsentrasjon og en følelse av forvirring. De tre første symptomene på elektrolyttforstyrrelser, som nevnt i forrige avsnitt, går hånd i hånd med symptomer på dehydrering.

Menneskekroppen trenger mange 'salter'/elektrolytter, blant annet Natrium, Kalium, Kalsium, Magnesium, Klor og Bikarbonat. Disse er ikke elektrolytter når de er i mineralform, men når de oppløses i vann blir de elektrisk ladet. Denne ladningen fører til at celleveggene 'åpnes' og kan slippe stoffer gjennom. Dette er slik det skal fungere, dette er optimalt.
Et normalt kosthold uten restriksjoner gjør det mulig for kroppen å 'ta inn' det den trenger av mineraler og væske, slik at elektrolyttene kan skape balanse og likevekt (homeostase) i kroppens eget 'økosystem'. Et mangelfullt matinntak vil da naturligvis forårsake mangel på disse mineralene i kroppen vår. 


(Opplever du dette, er du dehydrert. Ikke mitt bilde)

Dehydrering er ofte synonymt med å ha for høyt nivå av natrium i kroppen. Ethvert forhøyet nivå av 'salter' i cellene vil vanligvis gjøre at man føler seg tørst, og dette er kroppens metode for å jevne ut balansen mellom 'salter' og vann. Denne tilstanden blir svært alvorlig når kroppen ikke klarer å holde på vannet! Kroppen trenger dette vannet for å skape en balanse du kan leve i.

Noen ganger klarer ikke kroppen å få inn mer vann enn den slipper ut. Dette gjelder for eksempel ved omgangssyke, ekstrem perspirasjon (svette), oppkast og diaré. Av og til er det nødvendig å tilføre vann intravenøst for å opprettholde salt-vann-balansen. Og det er nettopp her restriktive spiseforstyrrelser kommer inn i bildet: Selvpåført oppkast, overdrevet trening (med mye væsketap pga. svette), og misbruk av avførende/vanndrivende midler fungerer på samme måte. Alle spiseforstyrrelser med noen form for 'renselse' hermer etter omgangssyke, kort sagt.

Mange med spiseforstyrrelser opplever også det motsatte problemet, nemlig for lite nivå av 'salter'. Altså har nivået av væskeinntak vært så høyt at 'saltene' har blitt skylt ut av systemet. For høyt væskeinntak kan bunne i at man forsøker å undertrykke sult ved å 'drikke seg mett'. Det er heller ikke uvanlig at pasienter drikker store mengder vann før de veies av helsepersonell, slik at det skal se ut som de veier mer enn de gjør.

Nyrene er organene som styrer den totale elektrolyttbalansen.Skadene som oppstår ved feil i elektrolyttbalansen, går aller verst utover nyrene. Nyresvikt er alvorlig, og krever sykehusinnleggelse.


(Ikke mitt bilde)

 


NESTE INNLEGG: Min recovery 3 uker + 3 dager

NESTE SERIE: De fire fasene i recovery. (Her kommer det flere kroppslige funksjoner, disse er mer tilknyttet de ulike fasene i recovery enn de er tilknyttet selve spiseforstyrrelsen. Eksempelvis vil det handle om væskeansamling, fordøyelsesproblemer, smerter, fettisolasjon rundt indre organer, muskler, skjelett, fettvev, fettfordeling, og set point weight.)

 


#kropp  #spiseforstyrrelse #spiseforstyrrelser #anoreksi #bulimi #ortoreksi #ednos #recovery #sykdom #psykisk #mentalhelse #helse #tips #råd #fakta #hjelp #diagnose #kosthold #smerte #vekt #fordøyelse #oppkast #dehydrering #elektrolytter #balanse #nyre #pasient #hjerte #hjerne #vann #salt #mineral #muskel #muskler #nerve #kalium #puls #ernæring #mat #mangel

 

6 kommentarer

19.01.2014 kl.18:52

Flotte innlegg med nyttig informasjon. Her skal jeg følge med videre!

Anne

19.01.2014 kl.22:20

Syns ikke det er i nærheten av det som kalles "kjedelig", fine deg. Det er viktige fakta du kommer med, og det selv om det kanskje ikke gir så mye respons som personlige innlegg, så er jeg en hundre prosent sikker på at de som leser det er kjempe takknemlige for at noen forklarer.

Gleder meg til å møte deg på torsdag. Det er fryktelig lenge siden (jeg har ikke vært den beste til å holde kontakt med venner i det siste.. mye liv i hverdagene for tiden).

Klemmer i massevis <3

(btw: er SKIKKELIG stolt av deg!)

Milo

20.01.2014 kl.23:13

Hei:)

Jeg vil gjerne fortelle deg hvor utrolig glad jeg er for at jeg trykket meg inn på bloggen din! Jeg sliter med spiseforstyrrelser, og er vel egentlig midt i "det dypeste dypet," men jeg har et ønske om å recover og er motivert, men har ikke time hos DPS før litt ut i februar(min første time, føles som en evighet), og mitt syke hode har derfor lagt hele recovery på hylla fram til da. Bloggen din gir meg MASSE informasjon som jeg har strevet etter å finne. Jeg blir redd av å lese mye av det, men (igjen, mitt syke hode) ikke så redd at jeg klarer å stoppe denne runddansen på egenhånd. Det er veldig godt å kunne lese om andre som er eller har vært i samme situasjon, og som virkelig forstår hva dette dreier seg om, og hvordan det styrer deg.

Uansett, tusen takk! Jeg kommer definitivt til å fortsette å lese bloggen din. Og for min del, synes jeg både faktainnlegg og personlige innlegg er veldig interessante!

Ha en fin dag imorgen :)

sjokoladeilomma

21.01.2014 kl.14:19

Anonym: Så hyggelig at du synes det! Det gjør meg veldig glad, og ydmyk. Jeg vet ikke hvem du er, men det er heller ikke viktig. Stor klem til deg!

sjokoladeilomma

21.01.2014 kl.14:23

Anne: Fint å høre at du ikke synes det er kjedelig :) Jeg kommer til å fortsette å poste slike innlegg uansett, fordi jeg mener alle har nytte av å vite disse tingene:)

Jeg har heller IKKE vært den beste til å vedlikeholde de fine vennskapene jeg har. Dessverre. Jeg gleder meg utrolig mye til å treffe deg også, fine!!! <3

Jeg er skikkelig stolt av deg også <3 Klem <3

sjokoladeilomma

21.01.2014 kl.14:32

Milo: Hei, kjære deg! Jeg vet ikke hvem du er, men kjenner meg så mye igjen i det du skriver. Jeg følte umiddelbart et inderlig, skjørt bånd til deg.

Kommentaren din gjorde meg utrolig glad, for nå vet jeg at jeg i hvert fall når ut til EN person som kan trenge det - det var jo hele målet!
(Jeg har ikke noen idé om at jeg kan "fikse" noen med et par tastetrykk, men har et lite håp om at jeg kan bidra til at noen får det litt bedre!)

Der du er nå, har jeg også vært... Jeg opplevde en masse skumle fysiske reaksjoner på spiseforstyrrelsen, alt fra hjerterytmeforstyrrelser til å "falle ut" midt i en setning, som om hjernen ble slått av og på som en lysbryter. Det gjorde meg livredd mange ganger, men jeg ble liksom aldri redd NOK. Redselen gikk bare over, hver eneste gang. Og når man slutter å være redd, hvordan skal man da finne motivasjon til å bryte ut?

Det kommer til å bli bedre. Det kan godt hende det er helt andre ting enn redsel som skal til for å komme ut av spiseforstyrrelsen for deg også. Jeg ble bare LEI, forferdelig LEI. Skremselspropaganda fungerer for eksempel sjelden for røykere, det kan kanskje sammenlignes med farene med å ha en spiseforstyrrelse?

Dersom det er noe konkret jeg kan gjøre for deg, noe du lurer på eller trenger å snakke om, så må du bare ta kontakt! E-postadressen min er croithe@gmail.com.

Håper du har en fin dag! <3

Skriv en ny kommentar

sjokoladeilomma

sjokoladeilomma

26, Trondheim

Dette er en body-positive blogg, et fristed for egenkjærlighet. Jeg er veldig engasjert, og jobber for et bedre samfunn der pasienter med spiseforstyrrelser ikke feilbehandles, der ingen diskriminerer andre på bakgrunn av vekt, og der pasientdeltakelse er mer tatt i bruk. Instagram: @coraline345 DISCLAIMER/ANSVARSFRASKRIVELSE: Jeg er ikke utdannet innen medisin! Selv om jeg gjør mitt beste for å presentere ekte fakta, er jeg bare et menneske. Alt jeg skriver er åpent for diskusjon. Jeg vil be deg om å bruke informasjonen her inne som mulige sannheter, og å kun omsette til handling det du vet vil gjøre deg godt. DU HAR ANSVAR FOR DEG SELV OG DIN EGEN HELSE. Jeg svarer på kommentarer. Alltid. E-post: croithe@gmail.com (Merk emnefeltet "Sjokoladeilomma")

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits