Fett, Menstruasjonsforstyrrelser, Graviditet og Benskjørhet (Del 3 av 5)

Dette blogginnlegget er en del av en serie. Serien heter: Hva gjør (restriktive) spiseforstyrrelser med kroppen? 
Her er del 3 av 5, og denne delen handler om fett, menstruasjon, graviditet og benskjørhet, og sammenhengen mellom disse.

 



(Galgenhumor... er skikkelig fett as! Ikke mitt bilde)


Fett:

Fett er ikke en energilagringsenhet. Fett er det viktigste og mest avgjørende hormonproduserende organet i kroppen!

Kroppen trenger hormoner for å utføre daglig kommunikasjon mellom hjernen og nervesystemet, som for eksempel innebærer evnen til å føle smerte*, eller evnen til å få indre organer til å fungere i det hele tatt. Manglende tilførsel av fett til hjernen (Ja, hjernen tar nesten alt fettet du spiser!) hindrer optimal produksjon av viktige hormoner. Riktignok prioriterer kroppen i riktig rekkefølge hva den kvitter seg med/reduserer, men jeg vil sette det på spissen. Under følger et eksempel. Jeg aner ikke om akkurat dette eksempelet er mulig i virkeligheten, men det er heller ikke viktig, poenget er at det illustrerer det jeg snakker om:
Se for deg at kroppen har fått så lite tilførsel av nødvendig fett at den ikke lenger kan opprettholde produksjonen av hormonet adrenalin. Dersom det da skulle oppstå fare, vil ikke kroppen ha mulighet til å signalisere til deg at du er nødt til å flykte eller kjempe. Og dersom man ikke flykter eller kjemper i farlige situasjoner, vel, da risikerer man jo å dø.

Hormonet østrogen (kvinnelig kjønnshormon) er et av hormonene kroppen nedprioriterer å produsere. Dette skjer både fordi den ikke behøver mye østrogen på daglig basis (sammenlignet med hormoner som kontrollerer funksjoner kroppen ikke kan være uten noensinne), og fordi kroppen vet at den ikke vil håndtere eller tåle en graviditet nå (Det hadde jo vært lite lurt å prioritere en mulig graviditet fremfor evnen til å puste, hadde det ikke?).
Jeg skal ikke utdype dette mer akkurat her, fordi det utdypes mer enn nok lenger ned i innlegget (under 'Graviditet'). 

(*Jeg skrev en stjerne bak 'evnen til å føle smerte' fordi jeg synes det er på sin plass med en fotnote: De fleste med restriktive spiseforstyrrelser føler seg energiske og i godt humør når de ikke spiser eller spiser for lite. Det er først når de er i recovery at smerter og ubehag dukker opp for fullt, noe som virker svært ulogisk, i og med at det må være verre for kroppen å ikke få mat enn å mat. Årsaken til manglende evne til å føle smerte, er at restriktive spiseforstyrrelser bunner i en genetisk, arvelig tilstand i hjernen. Denne sovende tilstanden, som vekkes/utløses av matrestriksjoner/slanking/dietter, er en effektiv 'signal-jammer', eller på norsk signal-demper, rett og slett fordi denne tilstanden uten vanskeligheter klarer å overkjøre kroppens normale system. Litt som om 'fobien for mat blir sterkere enn frykten for smerter'.)

 


(Ord blir fattige! Haha! Jeg synes dette beskriver innlegget perfekt, særlig dersom vi går ut fra at 'trafikken' som var stillestående kan tolkes til å bety at maten aldri kom frem til kroppen. Ikke mitt bilde.)


Menstruasjon:

Menstruasjonsforstyrrelser er vanlig ved anoreksi, og også ved bulimi, EDNOS og ortoreksi. Forstyrrelser i menstruasjonssyklus, eller menstruasjon som forsvinner helt, kan komme av en eller flere av følgende årsaker:
Stress (fysisk, psykisk, eller begge deler), traumatiske hendelser, kroppslige påkjenninger, hard trening, raskt/dramatisk vekttap, redusert østrogenproduksjon (som igjen kan komme av for lite tilførsel av fett).
Det er umulig å opprettholde menstruasjonen dersom andelen av totalt kroppsfett er under 20 % av total kroppsvekt. (Merk: Selv om kroppen på mirakuløst vis skulle klare å få høyere fettprosent enn dette som følge av overlevelsesmodus, vil menstruasjonen fremdeles forbli borte/uregelmessig, fordi kroppen opplever stress/påkjenninger og fordi den fremdeles ikke har økt produksjonen av østrogen.)
Som du kanskje ser: Alle disse årsakstilstandene er tilstander der kroppen ikke har kapasitet til å klare en graviditet. Enten vil kroppen risikere å ikke overleve, eller så vil fosteret risikere å ikke overleve eller i beste fall få store misdannelser.

Dersom du er i recovery fra en restriktiv spiseforstyrrelse, er det viktig at du ikke trener. Dette har du sikkert hørt mange ganger før, og du er sikkert lei av å høre det. Kanskje tenker du: De vil bare se meg bli feit!
I motsetning til alt av helsepersonell jeg har møtt etter at jeg fikk diagnosen anoreksi, tenker jeg faktisk å forklare hvorfor det er viktig å ikke trene.
Selv trodde jeg forklaringen var enkel. Jeg trodde alt som var å si om saken, var at man (hvis man var undervektig eller underernært) kunne dø av hjertesvikt hvis man trente for hardt. Det stemmer riktignok, men det er sjelden motivasjon nok alene! Årsakene under er lettere å konkretisere, og henger tett sammen med både overlevelsesmodus og graviditet. Dessuten tror jeg det 'kosmetiske' nesten teller mer enn generell helse for mange!
- Dersom du er i recovery og likevel trener, vil det nesten garantert være umulig for kroppen å gi slipp på overlevelsesmodus (Og så lenge kroppen er i overlevelsesmodus, er du ikke det spøtt friskere!). Ved trening i recovery, vil kroppen fortsatt kjenne at det er dårlige tider med for lite mat i forhold til mengden stress den utsettes for. Dette betyr dermed at kroppen fortsetter å reservelagre fett, og omdanne muskelmasse til fett, i uoverskuelig fremtid. Kort sagt: Trening i recovery bidrar til å opprettholde en situasjon der du går opp i vekt selv om du nesten ikke spiser. Du kan spise dobbelt så mye som du ellers ville ha spist (for å forsøke å unngå kaloriunderskudd), likevel har ikke kroppen din mer tillit til deg enn at den fremdeles 'reservelagrer' alt du spiser (og nå 'reservelagrer' dobbelt så mye).
- Dersom kroppen er i overlevelsesmodus vil du mest sannsynlig ikke kunne oppnå en normal menstruasjon, fordi kroppen som sagt ikke prioriterer at du skal kunne få barn.
- Du vet kanskje fra før at svært mange toppidrettskvinner ikke har menstruasjon?

Merk: Mange må midlertidig opp på en høyere vekt enn 'sluttvekten' etter endt recovery (kroppens egen set point weight) for å få menstruasjonen tilbake. (Og mestruasjon er ikke det eneste argumentet som tilsier at det er lurt å midlertidig veie mer enn 'sluttvekten': Denne mekanismen er som regel nødvendig for å komme ut av overlevelsesmodus, og bidrar til å unngå tilbakefall fordi kroppen ikke lenger tror at du snart kommer til å sulte den igjen.)

 


(Ikke mitt bilde)


Graviditet og fruktbarhet:

Dersom du har et ønske om å kunne bli gravid, bør du bruke denne informasjonen til å prøve å motivere deg selv til å spise. Og da mener jeg ikke at det holder å spise såkalt normalt: Jeg mener at det er helt nødvendig å spise NOK, altså 3000 kalorier ('recovery amounts') eller mer hver eneste dag, helt til kroppsvekten stabiliserer seg helt av seg selv (Og det kommer den til å gjøre, hos deg også!).
Jo lenger du venter med å spise NOK, jo mer øker faren for å bli ufruktbar. I de aller fleste tilfellene klarer kroppen å reparere seg selv nok til å bli fruktbar igjen. Men ikke alltid. (Av skader forårsaket av restriktive spiseforstyrrelser, er det hovedsakelig bare nyrer og skjelett kroppen ikke alltid klarer å reparere helt eller delvis. Men selv om nyrer/skjelett skulle være nedbrutte 'beyond repair', vil de IKKE kunne bli verre av recovery!!)

Og ja, det er en detalj til som er viktig i forhold til graviditet (og resten av helsetilstanden din): Mange kvinner som har blitt 'friske' fra spiseforstyrrelser har fått menstruasjonen tilbake, men de mangler fremdeles eggløsningen. Altså kommer det ikke noe egg sammen med blødningen. (Dette gjelder også kvinner som har levd med ortoreksi over tid, uavhengig av om de selv vet at de har ortoreksi eller ikke.) Og, obviously: Intet egg = ingen graviditet.
Why, you ask? Når dette fenomenet skjer etter en restriktiv spiseforstyrrelse (i motsetning til hvorvidt det var medfødt, dersom det er mulig) er det nesten garantert fordi: Disse kvinnene tror de har blitt friske, men har enten spist bare 2000 kalorier daglig i recovery (og dermed ikke hjulpet kroppen med å reparere skader), eller utviklet ortoreksi uten å være klar over det (de tror de 'bare spiser sunt'). Eller begge deler. Konklusjon: Fornektelse er indeed kjempegøyale greier som alle bør utsette seg for oftere... NEI.

(Mer informasjon om fruktbarhet og spiseforstyrrelser er det flust av på YourEatopia. På siden Fertility and pregnancy står det blant annet om sammenhengen mellom hormonet leptin og fruktbarhet. Nok en spennende detalj: Under overskriften Causes på siden Phases of recovery står det om sammenhengen mellom hormonet leptin og restriktive spiseforstyrrelser som genetisk/arvelig tilstand. Temaet er kjempespennende, spør du meg!)


 


(Ikke mitt bilde)


Benskjørhet:

Når vi først snakker om østrogen: Det varierer fra person til person hvor lang tid det tar, men det er bare snakk om tid før nedsatt østrogenproduksjon vil føre til benskjørhet eller lav bentetthet (osteopeni). Dette er i svært grove trekk (da mange aldri opplever benskjørhet som følge av spiseforstyrrelser, kanskje fordi det ville ha tatt x antall flere år før denne utviklingen tiltok).

Benskjørhet og for lav vekt er en uheldig kombinasjon for kroppen, da det svekkede skjelettet på toppen av alt mangler mye isolerende muskelmasse som kan bidra til å forhindre benbrudd.
Benskjørhet skjer ikke over natten, benskjørhet kan aldri repareres 100 % dersom det har utviklet seg langt nok, og benskjørhet vil (når det er forårsaket av spiseforstyrrelser) nesten alltid være mulig å reparere i relativt stor grad ved hjelp av et tilstrekkelig energirikt, variert kosthold. Om det ikke lar seg gjøre å reparere det, er det svært stor sannsynlighet for at den negative utviklingen kan stanses der den er.
Benskjørhet oppstår ikke kun som følge av nedsatt østrogenproduksjon (Selv om dette er den vanligste årsaken, det forklarer også hvorfor benskjørhet er vanligst blant kvinner etter endt menopause/overgangsalder og ikke lenger har menstruasjon eller mulighet til å føde barn).
Benskjørhet (unntatt medfødt benskjørhet) som oppstår i ung alder kan også komme av mangelfullt kosthold, altså kosthold som mangler nok kalsium, vitamin D og andre viktige skjelett-byggesteiner, og det kan komme av at kroppen ved underernæring har forhøyet produksjon av stresshormonet kortisol, noe som hemmer bendannelse og fremmer avkalkning av skjelettet. Hos personer uten spiseforstyrrelser, kan det være flere faktorer som forårsaker benskjørhet samtidig. Hos personer med spiseforstyrrelser, derimot, er det nesten garantert forårsaket av mer enn én årsak. Jeg vil anta med stor sikkerhet at det er derfor utviklingen hos noen går svært raskt.

(Alle som har vært rammet av restriktive spiseforstyrrelser over noe tid, bør ta en eller (helst) flere bentetthetsmålinger. Det er spesielt viktig dersom du i forkant av spiseforstyrrelsen er disponert for benskjørhet, noen av dine slektninger har benskjørhet, eller du allerede har begynt å utvikle benskjørhet. Ikke vær redd for å be fastlege/behandlingsteam om bentetthetsmåling, enten du er i recovery eller fullstendig fanget i spiseforstyrrelsen!)

Merk: Et normalt, variert kosthold vil som regel inneholde nok kalsium. De fleste får (faktisk!) i seg det de trenger av næringsstoffer, vitaminer og mineraler gjennom kosten. De aller fleste har ikke behov for kosttilskudd, selv om mange kan trenge det i perioder i løpet av livet på grunn av alt fra anemi til allergi. Du kan finne ut om du trenger kosttilskudd ved å ta blodprøver. (Jeg har hørt om muligheter for at ikke blodprøver viser helt 'ekte' resultater ved spiseforstyrrelser, men dessverre har jeg glemt hvorfor. Hvis jeg husker det, skal jeg si noe om det senere!)

Merk: Tine Meierier og de fleste norske innbyggere tror melk (alene) tilfører kroppen nok kalsium. Det er riktig, men det er feil! I hvert fall ifølge dem som hevder at Norge ligger på verdenstoppen i både melkedrikking og benskjørhet. De forskerne som erkjenner at dette er et faktum, hevder årsaken er: Melk inneholder kalsium, og melk inneholder mineralet fosfor som hemmer kroppens opptak av kalsium. (Ergo er du like langt. Det samme gjelder vissnok også spinat og jern, for øvrig.)
En annen mulig årsak kan være at mange nordmenn ikke får i seg nok vitamin D, som tarmene trenger for å suge opp kalsium optimalt.

(Jeg har IKKE funnet disse påstandene fra en primærkilde, jeg har kun lest det fra mer eller mindre usikre kilder på internett: Så ikke se på det som en fasit! Dette er bare teorier jeg tror KAN stemme, jeg tar det med fordi jeg synes det er en spennende debatt! Vil du lese mer på egenhånd? Dette blogginnlegget forklarer hva noen mener om melk versus benskjørhet. Denne artikkelen sier noe om melkedrikking i verden (og andre årsaker enn feilforhold mellom kalsium og fosfor).)

(Neste blogginnlegg: Reernæringssyndrom og Fordøyelse.)

 

 


 

#fett #menstruasjon #syklus #graviditet #eggløsning #steril #benskjørhet #osteoporose #osteopeni #skjelett #stress #kropp  #spiseforstyrrelse #spiseforstyrrelser #anoreksi #bulimi #ortoreksi #ednos #recovery #sykdom #psykisk #mentalhelse #helse #tips #råd #fakta #hjelp #diagnose #vitaminer #kosthold #kosttilskudd #melk #kalsium #fosfor #hormoner #hjerne #nervesystem #smerte #østrogen #vekt #trening #overlevelsesmodus #motivasjon #kalorier

6 kommentarer

miriam

16.01.2014 kl.16:19

Dette med benskjørhet er et uhyre komplekst tema som jeg har prøvd å bli klokere på siden jeg fikk diagnosen for 3 år siden. Har inntrykk av at det er lite man vet om temaet spiseforstyrrelse og benskjørhet fordi hovedfokuset er på eldre mennesker(leste en plass at benskjørhet i ung alder pga kosthold/sf egentlig er en helt annen tilstand og ikke kan sammenlignes med "vanlig" benskjørhet. Jeg har faktisk hatt det problemet at jeg har hatt for mye d-vitamin, noe som kan ha motsatt effekt(på samme måte som fosfor; det trekker kalsium utav beinene/hindrer opptak). K2 skal visstnok ha gunstige virkninger på skjelettet; pappa(som også har benskjørhet) har tatt dette over noen måneder og skal snart til måling for å se om det har hatt noen effekt.

På aker sykehus(endikronologisk avdeling) brukte de to forskjellige målinger, vanlig "screening" +måling av leggbeinet. Husker ikke akkurat forklaringen, men ved å måle tykkelsen på leggbeinet kan man også si mye om beinhelsen; det interessante her var at det så langt har vist at de fleste med benskjørhet i ung alder fremdeles har normal tykkelse på leggbeinet ifh til de som har mer aldersrelatert benskjørhet. Dette var så langt bare en studie, men det kan tyde på at "ung benskjørhet"ikke er det samme som vanlig og at det ikke er alle deler av skjelettet som blir påvirket; noe som igjen kan bety at muligheten for forbedringer/få normal benmasse igjen er større ved recovery enn det man har trodd(håper!)

Liten "fun fact" tilslutt. Jeg måtte mase i flere måneder etter at jeg brakk ankelen i 2009 for å få henvisning til beintetthetsmåling. Legen lo av meg og sa at det ikke gikk an å få benskjørhet i en alder av 19 år. Jeg har ikke den legen lengre for å si det sånn...

Ida Mathilde

17.01.2014 kl.00:23

Så utrolig bra at du skriver om disse tingene! Jeg synes at det er et veldig viktig bidrag som det burde vært mer fokus på i samfunnet. Det som er så skummelt når det for eksempel gjelder beinskjørhet som følge av spiseforstyrrelser, er at bare det å være litt undervektig over flere år kan skade skjelettet. Jeg tok en beintetthetsmåling da jeg var 17 etter å ha vært ekstremt undervektig i to år. Dette hadde ikke gått utover skjelettet (supert tenkte jeg). "Da kan jeg jo holde meg på nederste normalvekt og spise så "sunt" som mulig". 5-6 år senere da jeg var på vei til å komme meg ut av spiseforstyrrelsen og hadde blitt normalvektig ble det tatt en beintetthetsmåling av meg på nytt og det viste seg at jeg hadde lite kalk i ryggen. Det gjelder nok å spise så næringsrik og variert mat som mulig for å unngå dette :)

sjokoladeilomma

18.01.2014 kl.15:57

miriam: Jeg hadde også et (vagt) inntrykk av at benskjørhet v/ spiseforstyrrelser er noe litt annet enn "normal" benskjørhet. Det er vel, som du sier, ikke forsket kjempemye på området ennå, men jeg har tro på at det kan være mye sant i det du sier!! Det hadde i så fall vært utrolig bra :D

Damn... Bra du byttet lege da! Fy søren. Enkelte mennesker er idioter. Det minte meg om noe ei venninne sa en gang: Hun hadde slitt med smerter i flere år, og gikk til legen. Legen kunne bare fortelle henne at hun var ung, og derfor frisk! Det viste seg at hun hadde en sykdom, men det fikk hun ikke hjelp av legen til å finne ut av... Hun byttet heldigvis også lege.

Veldig spennende å høre om det du sier om benskjørhet! Fortell gjerne mer om det, eller andre ting!

sjokoladeilomma

18.01.2014 kl.16:00

Ida Mathilde: Takk for at du sier det! Det er jo derfor jeg blogger om dette, for å hjelpe dem som trenger det. I et håp om at jeg lykkes til en viss grad.
Trist å høre at spiseforstyrrelsen gikk ut over skjelettet til slutt :( Har du noen idé om hvordan det ligger an nå? Er det noen bedring, eller er det likt fremdeles? Klem til deg <3

Ida Mathilde

27.01.2014 kl.14:17

Jeg vet faktisk ikke hvordan det står til med skjelettet nå. Jeg tar kalktilskudd, men vet ikke hvor mye det hjelper. Klemmer <3

sjokoladeilomma

28.01.2014 kl.12:48

Ida Mathilde: Håper det blir helt bra igjen <3

Skriv en ny kommentar

sjokoladeilomma

sjokoladeilomma

26, Trondheim

Dette er en body-positive blogg, et fristed for egenkjærlighet. Jeg er veldig engasjert, og jobber for et bedre samfunn der pasienter med spiseforstyrrelser ikke feilbehandles, der ingen diskriminerer andre på bakgrunn av vekt, og der pasientdeltakelse er mer tatt i bruk. Instagram: @coraline345 DISCLAIMER/ANSVARSFRASKRIVELSE: Jeg er ikke utdannet innen medisin! Selv om jeg gjør mitt beste for å presentere ekte fakta, er jeg bare et menneske. Alt jeg skriver er åpent for diskusjon. Jeg vil be deg om å bruke informasjonen her inne som mulige sannheter, og å kun omsette til handling det du vet vil gjøre deg godt. DU HAR ANSVAR FOR DEG SELV OG DIN EGEN HELSE. Jeg svarer på kommentarer. Alltid. E-post: croithe@gmail.com (Merk emnefeltet "Sjokoladeilomma")

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits