VIL DU GÅ NED I VEKT?

... Da har du kommet feil!

Dersom du derimot vil bli mer oppmerksom på hva du egentlig putter i deg, er det trygt å lese videre. Ikke at følgende tips ikke er nyttige for deg som vil gå ned i vekt, altså, men vær forberedt på at jeg slakter alle lynkurer! Dette dreier seg om sunn fornuft, og ingenting annet.





VERSUS




Dietter er oppfunnet for å fange oppmerksomheten din. Og pengene dine. Det er dyrt, og det spiller på alle drømmene dine som er umulige å oppfylle. Dietter er kortsiktige og lover rask vektnedgang. Det høres sikkert for godt ut til å være sant, og det er det også! For hva skjer når du går lynraskt ned i vekt?
1. Forbrenningen din går ned. Dette fører til at du må spise mindre og mindre for å fortsette å gå ned i vekt, eller for å beholde vekten du har oppnådd.
2. Du blir sliten, trøtt og irritabel fordi du spiser for lite og dermed er sulten hele tiden.
3. Du gir opp, og begynner å spise som du gjorde før dietten. Nå er det fort gjort å legge på seg mer enn man veide før man startet på dietten, fordi kroppen suger til seg alt den kan få, glad for næring.

Dersom du virkelig ønsker å gå ned i vekt, bør du først innse at vektnedgang først og fremst handler om livsstilsendringer, og ikke lynraske mirakelkurer. Er du ikke villig til å gjøre noe med det generelle kostholdet ditt, og er du ikke villig til å begynne å trene, bør du tenke deg om en gang til.
 Jeg mener ikke å påstå at diverse dietter aldri fungerer for noen. Derimot påstår jeg hardnakket at det ikke er noe man begynner med før man har prøvd på ordentlig først, med både kostholdsendring og trening. I verste fall bør dietter kun være et tillegg til dette.

 



VERSUS




Nøkkelhullet betyr ikke nødvendigvis at matvaren er sunn. Det eneste den betyr, er at den rangeres som et av de sunneste produktene innen sin kategori. Hvis vi for eksempel ser på nøkkelhullsmerking av frossenpizza, er det lett å forstå: Frossenpizza er frossenpizza, og blir ikke sunt uansett hvordan du vrir og vender på det.

 


VERSUS




Har du merket hvor mye mer sulten du blir av tyggis? Det er fordi du tygger, og kroppen dermed setter i gang fordøyelsen fordi den tror den får mat. Noe av det samme skjer når du spiser for eksempel sukkerfrie pastiller: Kroppen tror den får sukker, og dermed spiser du flere og flere pastiller fordi kroppen vil tilfredsstille sukkerbehovet. Når det er snakk om matvarer, kan det fort hende du får i deg like mange kalorier som sukkeret ville gitt deg, for ikke å snakke om alle tilsetningsstoffene du får i deg.
Og siden vi allerede er inne på sukker. Når matvarer er uten tilsatt sukker, betyr ikke det at maten ikke inneholder sukker i sin naturlige form.
Og siden vi allerede er inne på kalorier. Kalorier kan være et nyttig verktøy, men det er like viktig å se på resten av innholdet.

 

 

VERSUS





Matvarer uten fett må tilsettes mye mer sukker (og salt) for å beholde samme gode smak. I tillegg fører mangelen på tilsatt fett til at sukkeret lettere tas opp i blodet. Så fettfrie produkter er faktisk mer usunt enn alternativet. 





VERSUS


 


Du har sikkert blitt lei av maset om å spise fem-seks ganger om dagen. Det virker fort slitsomt å måtte ta seg tid til måltider så ofte. Men at du går ned i vekt ved å hoppe over måltider, stemmer ikke. Alt du oppnår av å hoppe over måltider er dette:
1. Forbrenningen din går ned.
2. Kroppen din går i overlevelsesmodus. Den strever for å beholde fettlagrene dine, og de kiloene du avtar er nesten bare muskler og vann.

 Dersom du derimot passer godt på å ikke hoppe over måltider, vil du få en god forbrenning, og det er mer sannsynlig at kroppen din vil finne trivselsvekten av seg selv. Spis minimum hver tredje time, og la frokost være dagens viktigste måltid. Du trenger næring etter å ha ligget sovende uten mat hele natten.
En flott måte å øke forbrenningen på er enkel: Spis like mye som du ellers ville ha gjort, bare del det opp i flere porsjoner utover dagen!

 

VERSUS




BMI er en omdiskutert metode. Ja, det er mulig at resultatet stemmer, men husk at BMI-kalkulatorer ikke tar hensyn til hvor mye av vekten din som består av henholdsvis muskler, vann og fett. Den tar heller ikke hensyn til beinbygningen og arvematerialet ditt, og sier ingenting om din fysiske tilstand. Dersom du trives med kroppen din og den ikke hindrer deg i fysisk utfoldelse på grunn av vekt, er BMI det siste du bør bekymre deg for. Dessuten: Er du overvektig eller undervektig vises det jo, du trenger ingen BMI-kalkulator. 

 

VERSUS




Akkurat som BMI-kalkulatorer, tar ikke en personvekt hensyn til hvorvidt vekten din består av henholdsvis muskler, vann og fett. Muskler veier mer enn fett, og nivået av vann i kroppen varierer hele dagen. Bruk heller speil og klær til å måle endringer. Dessuten er mennesker forskjellige. Vi er ikke designet for å veie det samme: 70 kilo kan være både en lubben og en tynn person. Men dersom du absolutt skal bruke personvekt, bør du begrense det til én gang ukentlig, og bruke den med én gang du har stått opp om morgenen når vannivåene er mest stabile.

 

 

VERSUS





Du er ikke nødt til å spise kjøtt eller andre animalske produkter for å få i deg nok proteiner. Faktisk inneholder mange grønnsaker mer proteiner enn animalske produkter med like mange kalorier. Mørkegrønne grønnsaker og soyabønner, for eksempel, er blant disse proteinkildene. For å underbygge dette, er det bare å vise til gorillaen : den spiser ikke animalske produkter, og har mer muskler enn Arnold Schwartzenegger!

 

 



 VERSUS



 

Mange brød markedsfører seg ved å ha ordet grovt i navnet. Dette betyr ikke at brødet er sunt, faktisk trenger det ikke engang å bety at det er grovt! Salgstriks er utbredt i våre dager, så brødprodusenter kan så godt som kalle alle brød som ikke er ren loff, grovt. Det er også vanlig å tilsette former for korn i små mengder oppå og/eller inni brødet for å få det til å virke grovere enn der er, og mange tilsetter også karamellfarge for at brødet skal bli litt brunt og dermed oppfattes som grovt. Grovbrødskalaen er nyttig å ta en kikk på. 

 


VERSUS
 


Salt i seg selv har ingen effekt med tanke på vekt, men salt binder vann, noe som vil si at høyt inntak av salt øker vekten din av vann. Lavt inntak av salt kan få det til å se ut som vekten har gått ned. Dette betyr kun at du har mindre vann i kroppen.

 

Det var alt fra meg for i kveld! Nå skal jeg faktisk ta kvelden så fort klesvasken er hengt opp til tørk. Håper jeg bidrar til verdensfred eller noe sånt med dette her, eller at jeg i alle fall gjorde noen litt klokere. Jeg ble i hvert fall det selv da jeg leste det! :-)
God natt! 

 

11 kommentarer

consaliee

25.05.2011 kl.21:14

Nopps ;p♥

Tessa

25.05.2011 kl.21:19

Neh vil ikkje ned i vekt:) stress det..trener heller bære litt meir om man merke man får litt for mykje å ta i;)

Silje M

25.05.2011 kl.21:22

Haha, du gjorde meg klokere i alle fall x]

Jeg har visst trodd på mye rart, haha xD

Malin

25.05.2011 kl.21:23

Jeg vil verken opp eller ned i vekt;)

frkstavne

25.05.2011 kl.21:27

Alt det du skriver er faktisk fakta ! :) Vil man gå ned i vekt så hjelper det ikke å gå på en diett , men bare omgjøre sin egen kost til mindre mengder og spise ofte men lite. og trene ! :) Ingenting ordner seg av en diett.

I have dreams

25.05.2011 kl.21:35

fantastisk bra innlegg, og veldig interessant.

jeg er selv veldig skeptisk til disse diettene som går rundt omkring, dietter i seg selv synes jeg er bortkastet tid, og penger.

det finnes ikke et sukkerfritt produkt her i huset, de er jeg veldig imot da de inneholder en masse kunstige stoffer og ting kroppen absolutt ikke har bruk for.

kunstige søtningsstoffer som asparteme og splenda skyr jeg som pesten, og disse finnes dessverre overalt i dag.

varer med fett derimot, har jeg ingen problemer med, for fett skal man faktisk ha. så fettproduserte varer og produkter holder jeg meg også unna, skal jeg ha en youghurt naturell blir det nok den fete varianten, samme med osten.

og det med å hoppe over måltider, kutte ut frokosten, telle kalorier som en gal og gå flere timer uten å spise noe, er som å banke opp sin egen kropp og forbrenning og forvente at den skal hoppe av glede etterpå.

det er virkelig bare sunn fornuft som gjelder, men samtidig er enhver kropp annerledes og man må vite hva som fungerer for en.

jeg for eksempel må ha karbohydrater, og det blir ganske mange av dem iløpet av dagen, jeg kunne aldri ha drevet med disse lavkarbo-greiene.

hos meg er det sukker som er fy fy, ikke naturlig fruktsukker, det er kjempesunt, men det raffinerte hvite sukkeret har jeg veldig lite til overs for, det dreper faktisk all energi, antioksidanter i kroppen og gjør veldig lite nytte av seg. det blir som en ubuden gjest som kommer inn i kroppen og skaper mayhem.

og før man vet ordet av det kjennes hodet ut som en karusell..

liitamarita

25.05.2011 kl.21:39

Har gorillaen samme proteinsyntese som mennesker?? For oss som skal bygge muskler hjelper det lite å putte i seg masse grønt for, må spise så ufattelig mye da!

Pantra Martine

25.05.2011 kl.21:46

Åh så utrolig bra at du har laget et innlegg som dette! Så sant som det kan bli! Lærte om det på skolen i dag i mat&helse, og jeg anbefaler ALLE å se på filmen "SuperSize Me" for å vite mer!

Ann-Kristin <3

25.05.2011 kl.21:52

Jeg trodde at dietten er en form for og formulere porsonene og sånn, altså hvis du går på en diett som er sånn at du skal spise den hver tredje time, er jo det det samme som og spise hver tredje time av deg selv. Så en diett + trening er jo det samme som ikke en diett men vanlig spising hver tredje time. Diett+trening er jo det samme :D Håper det ga mening, er ikke noe flink til og forklare :/

linnjoh93

25.05.2011 kl.21:54

Bra innlegg! Fin blogg forresten :)

CatWhite

25.05.2011 kl.21:59

Bra innlegg!!

For de som leter etter noe for å gjøre te eller kaffe søtere men ikke vil bruke sukker og i alle fall ikke kunstigsøtning finnes det håp. Stevia

Stevia er en plante som er 100 ganger søtere enn sukker så du trenger bare minimale mengder. Stevia fåes ikke kjøpt i butikken men via nett.

Min far bruker stevia i te og er kjempe fornøyd med resultatet.

Jeg tror nettsia heter sweetstevia.no eller noe slikt...

Jeg tenkte bare at dette var nyttig for folk som ikke vil bruke kunstig søtning.

Skriv en ny kommentar

sjokoladeilomma

sjokoladeilomma

26, Trondheim

Dette er en body-positive blogg, et fristed for egenkjærlighet. Jeg er veldig engasjert, og jobber for et bedre samfunn der pasienter med spiseforstyrrelser ikke feilbehandles, der ingen diskriminerer andre på bakgrunn av vekt, og der pasientdeltakelse er mer tatt i bruk. Instagram: @coraline345 DISCLAIMER/ANSVARSFRASKRIVELSE: Jeg er ikke utdannet innen medisin! Selv om jeg gjør mitt beste for å presentere ekte fakta, er jeg bare et menneske. Alt jeg skriver er åpent for diskusjon. Jeg vil be deg om å bruke informasjonen her inne som mulige sannheter, og å kun omsette til handling det du vet vil gjøre deg godt. DU HAR ANSVAR FOR DEG SELV OG DIN EGEN HELSE. Jeg svarer på kommentarer. Alltid. E-post: croithe@gmail.com (Merk emnefeltet "Sjokoladeilomma")

Norske blogger

Kategorier

Arkiv

hits